Belgische versie van “EU Plegde”
De Belgische initiatiefnemers haalden de mosterd voor hun “Belgian pledge” (letterlijk “Belgische plechtige belofte”) bij de “EU Pledge”: “Bedrijven die de EU Pledge ondertekenen, beloven om vrijwillig geen reclame te maken op tv, in de pers, op de radio en op het internet, gericht tot kinderen jonger dan 12 jaar, voor voedingsproducten of dranken die niet beantwoorden aan specifieke voedingscriteria”, zo staat te lezen op de website van de UBA.
UBA, Comeos en Fevia verwachten van de bedrijven die de EU Pledge ondertekend hebben dat ze hun engagement bevestigen door de Belgian Pledge te ondersteunen, maar ze beseffen tegelijk dat “het succes en de geloofwaardigheid van dit initiatief ook afhangt van de vrijwillige toetreding van andere bedrijven. Daarom worden voedings- en drankenbedrijven opgeroepen om zich bij de negentien eerste ondertekenaars aan te sluiten.”
Wereldwijde steun
Wie die negentien bedrijven zijn en waartoe ze zich exact engageren, wordt pas tijdens de officiële lancering op 11 september bekendgemaakt, al laat de Unie van Belgische Adverteerders alvast weten dat “een aantal verbintenissen gelijk loopt met die in de EU Pledge”. Die werd in december 2007 officieel gelanceerd en tot de ondertekenaars van die “EU Pledge” behoren Coca-Cola, Danone, Unilever, Mars, Kraft Foods, P&G en Nestlé.
De Belgische variant kan alvast rekenen op de steun van de Raad voor de Reclame, de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP), de World Federation of Advertisers en bevoegd federaal minister Laurette Onkelinx (PS), vicepremier en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid.