Musketiers zijn strijdvaardig
Intermarché maakt deel uit van de groep ‘Le Groupement des Mousquetaires’, een vereniging van zelfstandigen. Die boekte in 2012 een globale omzet van 39,1 miljard euro (+5,6%) en rekent voor dit jaar op een verdere stijging met 5% à 6%.
Volgens topman Jean-Pierre Meunier is het goede resultaat van de groep te danken aan de combinatie van prijs en nabijheid. Dat laat zich ook merken in de samenstelling van de verkopen: de helft van het verkochte volume en 36% van de omzet wordt nu al gegenereerd door de huismerken.
Beter dan Franse rivaal
In thuisland Frankrijk telt Fankrijk 1803 hyper- en supermarkten, die vorig jaar goed waren voor een omzet van 20,6 miljard euro. Intermarché presteerde met die groei van 7,4% iets beter dan zijn rechtstreekse concurrent Leclerc (+7%), maar heel wat minder goed dan uitdager Système U met zijn +11%.
De Mousquetaires overkoepelen naast Intermarché (Frankrijk, België, Polen) ook Netto (voedingshypermarkten), Bricomarché (Frankrijk, Polen en Portugal), Poivre Rouge (restaurants), Roady (autoherstelketen), en Interex (Balkan). De Belgische Intermarchés worden uitgebaat door een zestigtal zelfstandige ondernemers. Ze zijn in Wallonië goed voor een marktaandeel van zowat 5%, maar hebben in Vlaanderen slechts twee winkels: in Waregem en Wetteren.