Sligro moest afgelopen halfjaar een omzetdaling van 0,7% tot 1,39 miljard euro toegeven. “Uitdagende” marktomstandigheden, zoals een laag consumentenvertrouwen en hoge inflatie, droegen hier fors aan bij.
Wat met Makro?
In Nederland was er wel degelijk een lichte autonome groei met 0,5%, maar die werd teniet gedaan doordat de omzet in België autonoom met 6,9% afnam. Daar zitten de problemen met de informatica-infrastructuur voor iets tussen, aldus Sligro. Over hoe het inmiddels met Sligro-M (de overgenomen Makro-vestigingen) gaat, rept het persbericht met geen woord.
Het brutobedrijfsresultaat (EBITDA) bleef gelijk op 55 miljoen euro, maar onder de streep bleef er een nettoverlies van een miljoen euro over – vorig jaar was dat nog een miljoen boven nul.
Wel is Sligro positiever over de toekomst: vooral de voltooiing van de nieuwe IT-omgeving in België zou in de tweede helft van het jaar al mooie resultaten moeten opleveren. Met betrekking tot de uitdagende marktomstandigheden voorziet de retailer evenwel geen beterschap.