Maatregel kost Belgische brouwers 58,6 miljoen aan omzet
De export van Belgische bieren naar Frankrijk daalde vorig jaar van 3,501 miljoen naar 3,225 miljoen hectoliter., door de accijnsverhogingen die het land op 1 januari 2013 doorvoerde. Voor pilsbier stegen de accijnzen van 13,75 euro per hl naar 36 euro per hl, voor speciaalbier ging het tarief zelfs van 22 euro per hl naar 57,60 euro per hl, wat een verhoging met meer dan 160 procent was. Met de opbrengst van de maatregel wilde Frankrijk zijn sociale zekerheid bijkomend financieren.
Volgens de Belgische brouwers was de maatregel echter vooral ingegeven door protectionistische motieven: de accijnzen op wijnen werden immers niet verhoogd. Voor de tariefverhoging kostte een glas wijn in Frankrijk 4 euro, een pils eveneens 4 euro en een speciaalbier 6 euro. Na de accijnsverhoging bleef dat voor een glas wijn 4 euro, maar ging de consumentenprijs voor een pils naar 5 euro en voor een speciaalbier naar 7,5 euro.
De Belgische brouwers berekenden dat ze door de accijnsverhoging 58,6 miljoen euro aan omzet misliepen. De Franse markt geldt immers nog steeds met ruime voorsprong als de belangrijkste buitenlandse afzetmarkt voor Belgisch bier.
Klacht afgewezen
De brouwers dienden bij dan ook een klacht in bij de Europese Commissie. “In de Europese Unie geldt vrij verkeer van goederen. Het kan niet dat een pintje in Frankrijk tienmaal meer belast wordt dan wijn en speciaalbieren zelfs 16 à 17 maal meer. Dat is pure discriminatie”, liet toenmalig topman Sven Gatz van de federatie van Belgische brouwers vorig jaar nog optekenen.
Het directoraat generaal Fiscaliteit en Douane heeft de klacht nu echter afgewezen.