Vier van de vijf grote supermarktketens in ons land – Aldi, Carrefour, Colruyt en Delhaize – maakten in hun recentste boekjaar procentueel minder bedrijfswinst dan vijf jaar eerder, zo blijkt uit een analyse van De Tijd. Ook Lidl, waarvan geen gegevens beschikbaar zijn, staat onder druk.
Zelfde koek verdeeld over meer ketens
“De grootste verliezer is Aldi“, zo schrijft de zakenkrant: “Van elke 100 euro die in de kassa’s belandde, mocht de keten vorig jaar 2,40 euro houden als bedrijfswinst. Vijf jaar eerder was dat nog 4,20 euro.” De trend is identiek bij de andere grote ketens: bij Colruyt zakte de bedrijfswinst op elke ontvangen 100 euro van 6,9 naar 5,8 euro, bij Delhaize van 3,9 naar 2,8 euro en bij Carrefour van 2,2 naar 1,9 euro. Hoe het Lidl financieel vergaat, blijft een goed bewaard geheim bij gebrek aan resultaten voor de Belgische poot.
Naar de verklaring is het niet ver zoeken: “De Belgen geven elk jaar ongeveer evenveel uit aan boodschappen. Omdat dezelfde koek over steeds meer winkels wordt verdeeld, stijgen de kosten van de supermarkten. Bovendien grijpen ze naar kortingen om klanten weg te halen bij de concurrentie.” Voeg daar nog de veranderende winkelgewoonten van de consument bij, en je snapt meteen waar de donkere wolken boven het Belgische supermarktlandschap vandaan komen.
Ieder zijn eigen kopzorgen
Bovendien heeft elke keten zo haar eigen kopzorgen. Colruyt wint omzet en marktaandeel dankzij zijn laagsteprijsgarantie, maar die kost de groep wel handenvol geld. “Delhaize trappelt ter plaatse” en zet (nog altijd) geen duurzame omzet- en winstgroei neer. “Carrefour boert achteruit“, en heus niet alleen door zijn verlieslatende hypermarkten. Aldi groeit dan wel, maar moet almaar meer investeren om prijsvolger Colruyt en directe concurrent Lidl af te houden. Die laatste kampt dan weer met flinke groeipijnen (denk aan de stakingen van een jaar geleden). Om nog te zwijgen van Makro, dat in het zelfde bedje ziek is als de hypermarkten van Carrefour.
En dan moet Jumbo nog naar ons land komen: in november openen de Nederlanders hun eerste drie winkels in België. Dus zullen de marges nog verder dalen, zegt Jorg Snoeck van RetaiDetail: “Jumbo zet zich in de markt met lage prijzen en kan de Belgische markt dooreenschudden, zoals Albert Heijn dat deed.” Voorwaar geen prettig vooruitzicht, tenzij dan voor de portemonnee van de consument…