De prijsverschillen tussen supermarkten worden weer groter in België, zo blijkt uit de jaarlijkse supermarktenquête van Test-Aankoop: Colruyt en Albert Heijn vechten een stevig robbertje uit, maar Delhaize, Carrefour en Makro lossen de rol. Jumbo zit nog niet in de vergelijking.
Colruyt blijft de goedkoopste
Colruyt blijft volgens de consumentenorganisatie de goedkoopste supermarkt in België. Zeker shoppers die vooral merken kopen, zijn het goedkoopst uit bij de discounter. Wel zijn de prijzen er nog lager als er in de buurt van die Colruyt een Albert Heijn ligt. Bij Carrefour Hyper, Makro, Cora en (AD) Delhaize zijn de prijzen voor merkproducten eerder gemiddeld. Carrefour Market Groupe Mestdagh en Intermarché zijn duurder, Match is het duurst.
Ook voor de budgetproducten is Colruyt het goedkoopst, en opnieuw ziet de consumentenorganisatie verschillen in de buurt van een Albert Heijn. Verderop volgen de witte producten van Carrefour Hyper, Intermarché, Delhaize en Carrefour Market. Makro (met het merk Aro), Leader Price (Le Prix Gagnant) en Match (Winny) zijn duurder. Bij de huismerken scoren de harddiscounters goed: Lidl klopt nipt Aldi, gevolgd door Leader Price, Colruyt (Boni Selection) en Albert Heijn.
“Colruyt is ook met huismerken wel degelijk de goedkoopste van de Belgische markt”, reageert COO Marc Hofman van Colruyt Group. “Het verschil dat vastgesteld wordt door de supermarktenquête komt uitsluitend voort uit het feit dat in de enquête geen rekening wordt gehouden met Everyday als huismerk. Wanneer je rekening houdt met Everyday als één van onze twee huismerken, naast Boni, dan is Colruyt ook bij de huismerken veruit de goedkoopste van de Belgische markt.”
In de gemengde korf van merken en huismerken, die het reële koopgedrag het best moet weerspiegelen, haalt Colruyt het – en al zeker wanneer er een Albert Heijn in de buurt is. Op twee staat afhaaldienst Collect & Go – als die bij een Albert Heijn pick-up point ligt. En op de derde plaats staat Albert Heijn, dat 2% duurder is dan de goedkoopste Colruytwinkels.
Verschillen zijn groter
Opmerkelijk is het grote verschil met de andere spelers: de Carrefour hypermarkten zijn 12% duurder, Delhaize, Makro en Carrefour Market 17%, Intermarché 19%. De afgelopen jaren waren de verschillen nochtans juist kleiner geworden. Het lijkt er dan ook op dat de prijsoorlog enkel nog wordt uitgevochten tussen Colruyt en Albert Heijn. De overige supermarktketens lijken andere prioriteiten te hebben dan de laagste prijs. Met uitzondering dan van harddiscounters Aldi en Lidl, die echter geen volledig assortiment merkproducten verkopen en daarom niet in de algemene rangschikking staan. Jumbo komt nog niet voor in de vergelijking.
Test-Aankoop vergeleek in de eerste negen maanden van 2019 binnen alle categorieën en in alle supermarkten samen elke maand de prijzen van 24.000 producten. De methode werd dit jaar opnieuw aangepast, schrijft De Standaard: van een aantal supermarkten krijgt de organisatie de volledige prijslijsten, waaruit 302 vergelijkbare producten werden geselecteerd, waaronder 95 merkproducten. Andere prijzen verzamelt Test-Aankoop online. Omdat Spar en Okay hun prijzen niet online publiceren, zitten ze niet in de vergelijking.
De prijsvergelijking (voor de gemengde korf)
Colruyt nabij AH | 100 |
Collect & Go nabij AH PUP | 102 |
Albert Heijn | 102 |
Colruyt niet nabij AH | 105 |
Collect & Go niet nabij AH PUP | 107 |
Carrefour Hyper | 112 |
Delhaize | 117 |
AD Delhaize | 117 |
Makro | 117 |
Carrefour Market | 117 |
Intermarché | 118 |
Carrefour Market Mestdagh | 119 |
Match | 128 |