De Brusselse bio-keten Sequoia mag dertig kaarsjes uitblazen en viert dat met de opening van haar achtste winkel (in Evere) en de melding dat andere expansieprojecten volgen.
Nog plannen in Brussel
De keten Sequoia Bio & Natural Market ontstond precies dertig jaar geleden in Ukkel. Vandaag telt de retailer acht winkels, vooral in Franstalig België maar met ook een vestiging in Hoeilaart. Om de verjaardag te vieren zijn 300 producten tot het einde van het jaar in prijs verlaagd. Ondertussen blijft de keten ook gestaag groeien: op 7 september opende een nieuwe vestiging in Evere. “Sequoia is zoals de gelijknamige boom. Hij groeit onophoudelijk, maar houdt zijn wortels goed diep”, zegt marketingverantwoordelijke Milena de Halleux in een interview met het tijdschrift Bio Info. De keten heeft ook nog andere projecten op poten staan, met name in Brussel.
Sequoia wil bio toegankelijk maken voor het grote publiek, met ook een moderner imago. Vandaag legt de retailer zich toe op een breder verpakkings- en afvalvrij aanbod. Naar aanleiding van het succes van een ‘zero waste’-corner in Waterloo, zal het initiatief binnenkort ook worden uitgerold naar andere winkels. Ook op een eigen merkassortiment zet de bioverkoper steeds meer in: het gaat om een selectie producten van lokale, ambachtelijke producenten die worden verpakt in een beschutte werkplaats en het label Sequoia 360° krijgen. Een groepje vaste klanten-merkambassadeurs mag op gezette tijdstippen komen kiezen (en proeven) welke producten voor het label in aanmerking komen.
“Biolabel is niet meer voldoende”
De Halleux ziet dat consumenten steeds meer belang hechten aan biologische producten, maar maakt een onderscheid tussen het groeiende bio-aanbod bij grootdistributeurs en zelfs harddiscounters enrzijds, en wat ze “echte bio” noemt anderzijds. “Een biolabel is niet meer voldoende. Er is een verschil tussen op grote schaal en intensief gekweekte biogroenten en wat je bij een kleine teler vindt, waar de grond rijk is aan voedingsstoffen.”
Het kiezen van leveranciers is dus steeds een moeilijke evenwichtsoefening bij Sequoia. De keten kiest zo bijvoorbeeld liever voor tomaten uit Italië die de buitenlucht hebben gevoeld dan voor biotomaten uit verwarmde serres in België. De biospecialist voert ook een ruim gamma verzorgingsproducten.