Jumbo heeft zijn start in België duidelijk niet gemist: elk van de drie Belgische winkels haalde in de eerste weken naar verluidt een weekomzet van wel 350.000 euro. Dat is ver boven verwachting, al wil de retailer het cijfer niet bevestigen.
Ondanks sterke concurrentie
Het Nederlandse vakblad Distrifood publiceert het omzetcijfer op gezag van “verschillende bronnen binnen Jumbo”. Als het klopt, dan presteren die winkels beduidend beter dan de gemiddelde Nederlandse Jumbo. Wel zijn de Belgische vestigingen met hun verkoopoppervlakte van rond de 2000 m² groter dan de meeste Nederlandse tegenhangers.
De retailer zelf wil niet reageren. Wel had financieel directeur Ton van Veen eerder al laten weten dat de eerste winkel in Pelt ver boven verwachting presteerde: “De omzet van de eerste week overtreft onze stoutste verwachtingen en ligt maar liefst 50% hoger dan we dachten”, klonk het enkele weken geleden.
Sinds 6 november opende Jumbo drie Belgische winkels: in Pelt, in Rijkevorsel en in Rekem (Lanaken). Telkens was de belangstelling erg groot, ook al bevinden die supermarkten zich op locaties met veel plaatselijke concurrentie. Qua prijszetting gaan ze de confrontatie aan met Colruyt en Albert Heijn. Volgend jaar openen er naar verwachting een twaalftal supermarkten over heel Vlaanderen, op termijn ligt de ambitie op honderd.