Al twintig familiebrouwerijen zijn lid
De BFB heeft als doel het promoten van écht Belgisch bier en laat de aangesloten brouwerijen naar buiten komen met een gemeenschappelijk verhaal, ondanks hun onderlinge verscheidenheid. Dat verhaal draait steevast rond drie kernwaarden – authenticiteit, traditie en Belgisch – en wordt ondersteund door een gemeenschappelijk label.
Gaandeweg sloten steeds meer brouwerijen zich aan en met de komst van brouwerijen Bockor (Bellegem-Kortrijk), Palm (Steenhuffel) en De Ryck (Herzele) heeft de vereniging nu de kaap van de twintig leden gerond. Om lid te mogen worden, moet elke brouwer al minstens 50 jaar ononderbroken bier brouwen in ons land en in familiale handen zijn.
25% groei de voorbije drie jaar
Dat het initiatief werkt, bewijzen de cijfers: in een al jaren dalende biermarkt is de consumentenomzet van de speciaalbieren de laatste drie jaar met liefst een kwart gegroeid. Bovendien neemt ook de export toe (+ 4,6% in 2011). De Belgische speciaalbieren winnen dus zowel in binnen- als in buitenland aan populariteit.