Na het ‘rampjaar’ 2020 groeide de verkoop van fairtradeproducten vorig jaar opnieuw in België. Eerlijke chocolade en bloemen kennen een toenemend succes. Ook de merkbekendheid van het Fairtrade-label zit in de lift.
4,3% groei
Vorig jaar kon Fairtrade Belgium voor ongeveer 3,5 miljoen aan premies uitbetalen aan producenten- en werknemersorganisaties in het zuiden. Dat is een stijging met 4,3% in vergelijking met het ‘rampjaar’ 2020, blijkt uit het zopas gepubliceerde jaarverslag van de organisatie. Daarmee zit de fairtradeomzet echter nog niet terug op het niveau van 2019, toen voor meer dan 3,6 miljoen euro premies werden uitbetaald.
Het marktaandeel voor chocolade met Fairtrade-cacao steeg met bijna 7% tot 15,4%. Ook de verkoop van bloemen met het Fairtrade-label nam toe. Koffie en bananen, twee belangrijke fairtradecategorieën, zagen hun omzet licht dalen. Ze konden hun marktaandeel van respectievelijk 3 en 20% wel behouden.
Focus op koffie
Ook de merkbekendheid van het Fairtrade-label blijft groeien: 83% van de Belgen zegt nu het keurmerk te kennen. Dat is het hoogste niveau in jaren. 89% heeft vertrouwen in het label, 48% heeft er zelfs een sterke band mee.
Door deze resultaten voelt Fairtrade Belgium zich hoopvol gestemd, ondanks de enorme uitdagingen die het gevolg zijn van de energiecrisis, de oorlog in Oekraïne, de pandemie en de klimaatverandering. Dit jaar focust de organisatie op koffie, en met name op de vraag hoe koffieboeren met de klimaatverandering omgaan.