Bijna 6% minder rundsvlees
Dat de economische crisis er veel mee te maken heeft, valt af te leiden uit het feit dat het duurdere rundsvlees de sterkste daling kende: in 2012 werd 5,8% minder rundsvlees verkocht, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK. Ook ‘goedkopere’ vleessoorten gingen minder over de toonbank: -4% voor varkensvlees en -3,8% voor kip. Alles samen aten de Belgen liefst 6000 ton minder vlees.
Volgens Dirk Vanderveken van GfK zijn we door de crisis “voorzichtiger geworden en zijn we andere keuzes gaan maken. De Belg opteerde niet alleen voor goedkopere alternatieven, maar koos ook vaker voor kleinere verpakkingen, zeker bij relatief duurdere vleessoorten”.
Barbecueseizoen uitgeregend
Al mogen we ook de impact van de rotzomer van 2012 niet onderschatten: “Daardoor is het barbecueseizoen letterlijk in het water gevallen”, zegt Dirk Vanderveken. De zomerverkoop heeft dan ook een serieuze impact op de totale omzet en het totale volume voor vers vlees.
Een soortgelijke trend zien we overigens ook bij onze noorderburen: in het derde kwartaal van 2012 daalde de totale hoeveelheid pluimveevlees er met 1,3%, ging de verkochte hoeveelheid varkensvlees met 5,8% omlaag en kochten de Nederlanders 8,4% minder rundvlees.