Trend 1: vers is (en blijft) dominant
Ruim drie kwart van de groente- en fruitaankopen door de Belgische gezinnen bestaat uit verse groenten en fruit, zo blijkt uit een enquête van marktonderzoeksbureau GfK Panel Services in opdracht van VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing.
De verwerkte groenten en fruit winnen slechts lichtjes aan belang: vooral de smoothies en de verse ‘natuurlijke’ sappen worden populairder: hun marktaandeel steeg de afgelopen tien jaar van 14 naar 15%. Diepvriesgroenten en groenteconserven zijn stabiele segmenten. Fruit in blik boet daarentegen aan belang in.
Trend 2: hard discount grootste winnaar
In ons land wordt de groente- en fruitverkoop nog altijd gedomineerd door de supermarkten: bijna de helft van alle verse groenten en fruit (47,6%) wordt in dit kanaal gekocht.
Toch valt ook in 2012 de groei van de harddiscount (21,6% marktaandeel) en de buurtsupermarkt (14,3%) niet te ontkennen. De harddiscount is op lange termijn zelfs de grootste winnaar: de Aldi’s en Lidl’s van deze wereld zagen hun marktaandeel stijgen van 16% in 2005 tot al bijna 22% vorig jaar.
Dat gaat dan vooral ten koste van de openbare markt en de speciaalzaak. Beide kanalen zijn de grootste verliezers van het voorbije decennium: zij zagen hun marktaandeel halveren van respectievelijk 12,9% naar 6,1% en van 8,9% naar 4,2%.
Trend 3: mag het eens iets anders zijn?
Het mag voor de Belg blijkbaar allemaal “ietsje anders” zijn. Het mooiste bewijs? De groei van sla (+4% het voorbije decennium) komt volledig op naam van ijsbergsla en andere speciale slasoorten, want de goeie ouwe kropsla verliest jaar na jaar terrein.
Soortgelijk verhaal bij de tomaten: bedroeg het aandeel van de normale (losse) tomaten in 2000 nog bijna driekwart, dan is het nu gedaald tot zo’n 36%. De trostomaten hebben de plaats van de losse tomaten ingenomen: dit segment verdubbelde in tien jaar tijd zijn marktaandeel van 20% naar 40%. Het aandeel stabiliseert nu rond de 38%. Ook andere ‘specialere’ tomaten zijn hip: zo halen kerstomaten nu 11% marktaandeel en zijn lange romatomaten al goed voor 15% van de tomatenverkoop.
Aan de prijs kan het nochtans niet liggen, want kerstomaten kostten vorig jaar in de winkel 2,5 keer zoveel als normale, losse tomaten, trostomaten waren 7% duurder en lange romatomaten 30%. De verklaring zou eerder te zoeken zijn in de verhoogde aandacht voor gezondheid, de veranderende leef- en eetgewoonten en in de kookhype in de media.
Wortel en appel populairste
Overlopen we de lijstjes met groenten en vruchten die we het vaakst eten, dan zien we dat wortelen voor het eerst populairder zijn dan tomaten. We aten vorig jaar 6,3 kg wortelen per persoon (+21% t.o.v. 2011) tegen 6,1 kg tomaten (-3%) en 4,5 kg ajuinen (+15%). Witloof en sla vervolledigen de top-5.
Bij het fruit blijven appelen (9,8 kg/persoon) en sinaasappelen (8,7 kg/persoon) de populairste, al boeten beide categorieën wel ferm aan populariteit in (respectievelijk -14% en -21%). De top-5 wordt aangevuld met allemaal sterke stijgers: bananen (+26%), mandarijntjes (+17%) en peren (+10%).