Delhaize Group heeft in het voorbije derde kwartaal een omzet gerealiseerd van 5,328 miljard euro en een nettowinst van 133 miljoen euro. Daarmee overtreft de Belgische distributeur de verwachtingen van de analisten. Tegen ongewijzigde wisselkoersen stegen de opbrengsten van de groep met 6,6%, maar doordat de euro wat herstelde ten opzichte van de dollar, stegen de kwartaalopbrengsten maar 0,4%.
België trappelt ter plaatse
In eigen land zag Delhaize zijn omzet met 0,2% stijgen tot 1,198 miljard euro. Met dank aan nieuwe winkelopeningen, want op vergelijkbare basis daalde de omzet 0,4%. De kwakkelzomer, de crisis waardoor de consument goedkopere producten verkiest, de hogere brandstofprijzen en de stijgende personeelskosten zitten daar voor veel tussen.
7 miljoen euro goederen verloren door orkaan Irene
In de Verenigde Staten stegen de opbrengsten (in dollar) met 3,5% naar 4,897 miljard dollar, maar omgerekend zakte de omzet met 5,5% naar 3,466 miljard euro. Op vergelijkbare basis steeg de omzet in de VS voor het vijfde kwartaal op rij (met 1,9%), vooral door de hogere inflatie. Het resultaat werd echter negatief beïnvloed door orkaan Irene: Food Lion zag zich deze zomer verplicht zo’n 350 vestigingen tijdelijk te sluiten, wat alleen al aan onverkoopbare goederen een verlies van 7 miljoen euro betekende.
Delhaize bevestigt overigens dat het tegen eind 2012, in het kader van het New Game Plan in de Verenigde Staten, zo’n 800 Food Lion-vestigingen volledig zal hebben vernieuwd. “Dat we de juiste dingen doen, blijkt uit het momentum dat we zien in de vernieuwde Food Lion-markten, waar we uitstekende resultaten blijven behalen en waar we beter doen dan in de rest van het netwerk”, aldus topman Pierre-Olivier Beckers. “Terzelfdertijd blijven de economische omstandigheden, vooral in het zuidoosten van de VS, druk uitoefenen op de consumenten en hun koopgedrag.”
“Bijzonder tevreden over Zuidoost-Europa”
In Zuidoost-Europa en in Azië stegen de opbrengsten met 49,0% (aan ongewijzigde wisselkoersen), hoofdzakelijk door de overname van de Servische distributiegroep Delta Maxi (afgerond eind juli), de groei bij het Griekse Alfa Beta, de sterke prestaties bij dochter Mega Image in Roemenië en nieuwe winkelopeningen. “Wij zijn bijzonder tevreden met de prestaties van onze activiteiten in Zuidoost-Europa, in een moeilijk klimaat”, besloot Beckers, die er wel op wijst dat “het steeds moeilijker wordt om de toenemende kosteninflatie door te rekenen in de verkoopprijzen.” De topman waarschuwt dan ook dat dit een impact zal hebben op de rest van het jaar.