Brouwerij Bavaria, die al eigenaar is van de brouwerij van Palm en Rodenbach, heeft nu ook het Amerikanse Latis Imports overgenomen. Die importeur is gespecialiseerd in Belgische speciaalbieren, waaronder ook de bieren van Palm.
“Volgende stap”
“We maken hiermee een volgende stap in de Verenigde Staten”, zegt directielid Peer Swinkels aan het FD. “We krijgen zo betere toegang tot één van meest competitieve en meest ontoegankelijke markten.”
Bavaria is nu van plan om het aanbod van Latis Imports verder uit te breiden, al blijft de focus vooral liggen op Rodenbach. Toch wil het ook proberen om erken als Bavaria, Hollandia en Claro te lanceren in de Verenigde Staten. “Met de merken van Palm erbij is ons portfolio groot genoeg om zelf de Amerikaanse markt te bewerken. Dan krijgen je merken meer aandacht dan bij een importeur die honderd merken heeft”, aldus Swinkels.
De overname van Latis, en eerder ook die van Palm, past in de nieuwe strategie van Bavaria waarbij het mikt op expansie door overnames. Het doel is om binnen vier jaar de omzet te verdubbelen naar 1 miljard euro. Bavaria neemt Latis over van oprichter David van Wees, die het bedrijf wel blijft leiden, en Manhattan Beer Distributors.