Na ingrijpende verbouwingswerken die meer dan een jaar duurden, heropende Delhaize gisteren zijn supermarkt Sint-Rochus in Kortrijk: een winkel die gemak en beleving centraal stelt, én die uitpakt met een duurzame primeur.
Intuïtief parcours
In januari vorig jaar sloot de drukst bezochte Delhaize van Kortrijk de deuren voor een complete make-over. De werken sleepten door de coronacrisis wat lager aan dan gepland, maar gisteren kon de gloednieuwe winkel dan toch de deuren openen.
De supermarkt kreeg een intuïtiever winkelparcours voor de klant, met ook een ingekort parcours voor gehaaste shoppers. Blikvangers zijn onder andere een ‘beenhouwerij 2.0’ met bediening, een sushistand, de Foodmaker saladbar, een bulkmeubel voor bionoten en zaden, een kinderhoekje en een koffiehoek – die wegens de coronamaatregelen pas later in gebruik worden genomen. De nieuwe supermarkt is 2066 m² groot, heeft zes kassa’s en zes quickscans, telt 54 medewerkers en biedt 175 parkeerplaatsen.
Primeur voor Vlaanderen
Extra aandacht gaf Delhaize aan duurzaamheid: er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van natuurlijk daglicht om minder energie te verbruiken, ook isolatie en warmterecuperatie worden toegepast. Een primeur in deze winkel is een systeem dat oude batterijen van elektrische wagens een tweede leven geeft, als back-up energiebron in geval van elektriciteitspanne.
Normaal gebruiken supermarkten daar vervuilende dieselgeneratoren voor, maar dit is een ecologisch alternatief: start-up Revolta levert afgedankte autobatterijen die nog 80 % van hun capaciteit hebben, met een garantie van tien jaar. Na gebruik worden de batterijen gerecycleerd door Umicore. Het gaat in eerste instantie om een pilootproject van zes maanden, en het is een primeur in Vlaanderen, zegt Delhaize.