Delhaize, al 42 jaar klant bij Veviba, maakte meteen na het vleesschandaal een einde aan de samenwerking met het slachthuis uit Bastenaken en zet de strijd nu verder voor een Brusselse rechtbank. Veviba eist echter zelf ook een schadevergoeding van Delhaize.
Schadeclaims
Het meest recente vleesschandaal, waarbij onder meer slachthuis Veviba uit Bastenaken zwaar in opspraak kwam, krijgt nu ook een juridisch staartje: supermarktketen Delhaize, al meer dan veertig jaar afnemer van vlees geslacht door Veviba, maakt immers niet alleen een einde aan die jarenlange samenwerking, maar start nu ook een juridische procedure om de geleden schade vergoed te krijgen door Veviba.
Voor Delhaize zorgden de vaststellingen van fraude bij Veviba voor een onherstelbare breuk van het vertrouwen, waarvoor de keten zich nu gecompenseerd wil zien. “Wij willen onze klanten veilige producten van de allerbeste kwaliteit aanbieden, geen vlees dat niet meer voor menselijke consumptie geschikt is of onterecht het bio-label draagt,” zo stelt Delhaize in La Libre Belgique: “Ook het vertrouwen van onze klanten heeft klappen gekregen en daarvoor eisen wij een schadevergoeding van Veviba.”
De in opspraak gekomen slachthuizen laten zich evenwel niet zomaar naar de slachtbank voeren: zij eisen op hun beurt een schadevergoeding voor de volgens hen onrechtmatige manier waarop Delhaize een einde stelde aan de samenwerking. Behalve Veviba mag ook het slachthuis Lanciers uit Rochefort zich overigens komen verantwoorden voor de Brusselse rechter.