Barry Callebaut kondigt de opening aan van – naar eigen zeggen – ‘s werelds eerste 3D-printstudio om “unieke chocolade-ervaringen te creëren”. Met de innovatie speelt het bedrijf in op de “consument die een ‘instagrammable’ leven wil.”
Unieke ontwerpen
Barry Callebaut lanceert de innovatieve service via zijn decoratiemerk Mona Lisa. Het merk maakt daarmee als eerste gepersonaliseerde, 3D-geprinte chocolade op schaal mogelijk. Chefs kunnen voortaan hun eigen unieke creaties ontwerpen en ze snel en betaalbaar reproduceren, ongeacht de complexiteit van het ontwerp. De creaties kunnen onder meer gebruikt worden voor desserts, snoep, warme dranken en gebak. De nieuwe service is dus vooral bedoeld voor chefs en hotels, koffieketens en andere horeca-etablissementen.
“Innovatie is een belangrijke pijler van de bewezen ‘smart growth’- strategie van Barry Callebaut. Het doet me veel plezier dat de Mona Lisa 3D Studio chefs de kans geeft unieke consumentenervaringen op schaal te creëren. Deze baanbrekende technologische innovatie positioneert het merk Mona Lisa in de voorgrond van de industrie en versterkt het wereldwijde leiderschap van Barry Callebaut in chocoladedecoraties”, zegt innovatiechef Pablo Perversi bij Barry Callebaut.
Volgens het chocoladebedrijf willen (jonge) consumenten het leven vieren met nieuwe ervaringen en verhalen, waarbij ook de esthetiek van voedsel steeds belangrijker wordt. Callebaut stelt dat 70% van de klanten nieuwe chocolade-ervaringen willen uitproberen en een meerderheid wil die ook delen op sociale media. “3D-printen komt zo tegemoet aan de wensen van de klanten door de grenzen te verleggen van wat esthetisch mogelijk is”, luidt het in een persbericht.