De Zwitserse chocoladereus Barry Callebaut is erin geslaagd zijn verkoopvolume te verhogen in een nochtans krimpende wereldmarkt. De groepsomzet rondde de kaap van de vijf miljard Zwitserse frank in de eerste drie kwartalen van zijn gebroken boekjaar.
1,38 miljoen ton chocolade
Barry Callebaut heeft de voorbije negen maanden een indrukwekkende 1,38 miljoen ton chocolade verhandeld, een volumegroei met 4,2% tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Een knappe prestatie, want wereldwijd liet de confiseriemarkt daalde met 2%.
De totale omzet steeg 7,8% naar 5,1 miljard Zwitserse frank, een slordige 4,71 miljard euro. In lokale munt uitgedrukt bedroeg de groei zelfs 11,4%. Een verbeterd productaanbod met hogere marges en stijgende prijzen van ingrediënten liggen aan de basis van dat resultaat. Barry Callebaut ging er in alle regio’s mooi op vooruit: +7,7% in de zone Europa, Midden-Oosten en Afrika, +10% in Amerika en +13% in de zone Azië-Stille Oceaan.
Voor het hele boekjaar (dat afloopt eind augustus) rekent het management op een volumegroei van 4 tot 6%, al wijst CEO Antoine de Saint-Affrique er wel op dat de “marktomstandigheden op korte termijn uitdagend” zijn. Barry Callebaut zet daarom zijn plan om minder winstgevende activiteiten af te stoten, onverminderd voort. De Zwitserse groep verwerkt momenteel bijna een kwart van alle cacaobonen wereldwijd.