Het komende anderhalf jaar wil chocoladereus Barry Callebaut zijn productie met een vijfde opdrijven en zich verder specialiseren in chocoladedecoratie. De Zwitserse wereldspeler breidt daarom de capaciteit van zijn Belgische fabrieken sterk uit.
Belgische chocolade is ‘hot’
De vraag naar Belgische chocolade is wereldwijd aan een flinke opmars bezig, mede dankzij de cacaoprijs die met -23% gedaald is het voorbije jaar. ’s Werelds grootste chocoladeproducent plukt hiervan de vruchten: Barry Callebaut sloot zijn gebroken boekjaar onlangs nog af met een nettowinst van maar liefst 260 miljoen euro (+38,8%).
Reden genoeg voor de Belgisch-Zwitserse chocoladereus om het komende anderhalf jaar flink te gaan investeren in zijn fabrieken in Wieze en Halle. Beide vestigingen krijgen nieuwe productielijnen, maar het zwaartepunt van de investering gaat naar de fabriek in Halle die Barry Callebaut pas een jaar geleden overnam van Mondelez, het moederbedrijf van Côte d’Or en Lu.
Expertisecentrum in Halle
“De fabriek in Halle verkeert in goede staat en heeft het nodige potentieel voor uitbreiding”, liet Massimo Garavaglia, directeur voor Europa, Midden-Oosten en Afrika, weten aan De Tijd. “We gaan nieuwe productielijnen toevoegen in de bestaande gebouwen om ons streefdoel van 20% meer capaciteit tegen het midden van 2019 te behalen.” Het bedrijf zet daarbij vooral in op automatisering: nieuwe aanwervingen komen er niet, maar de 300 werknemers in Halle behouden wel hun job.
De fabriek in Halle wordt ook het expertisecentrum van Barry Callebaut voor chocoladedecoratie, een relatief nieuwe specialisatie waarmee de chocoladeproducent tegemoet komt aan de groeiende vraag naar eetbare versieringen voor pralines en repen chocolade. “We merken dat grote producenten als Mondelez, Mars en Nestlé zich hiermee willen onderscheiden,” vertelt Garavaglia, al wijst hij er meteen ook op dat Barry Callebaut ook de hand reikt naar chocolatiers en chefs: “Wereldwijd werken we al samen met 30.000 zelfstandige chocolatiers, maar we kunnen nog veel meer voor hen betekenen.”
Barry Callebaut, dat in 1996 ontstond door de fusie van het Belgische Callebaut en het Franse Cacao Barry, stelt in België zo’n 1.500 mensen te werk. Twee derde van de Belgische bulkproductie gaat naar buitenlandse bedrijven en chocolatiers, die de chocolade verder verwerken en onder het eigen label op de markt brengen. Hoeveel het bedrijf in de Belgische expansie investeert, is niet bekend.