Enkele dagen voor we met zijn allen weer volop paaseieren smullen, heeft Barry Callebaut, ’s werelds grootste producent van bulkchocolade, zijn halfjaarresultaten bekendgemaakt. En die smaken naar meer.
Bijna één miljoen ton
Op een nochtans krimpende chocolademarkt wereldwijd slaagden de Zwitsers erin toch bijna 1,5% meer chocolade te verkopen: 946.782 ton om precies te zijn. De omzet groeide tot 3,54 miljard Zwitserse frank (ongeveer 3,3 miljard euro), terwijl de nettowinst uitkwam op 142,1 miljoen Zwitserse frank (130 miljoen euro).
Onder meer de focus op meer winstgevende contracten en de integratie van de vorig jaar overgenomen fabriek in Halle, waar Barry Callebaut voor rekening van Mondelez producten van Côte d’Or maakt, leverden een positieve bijdrage. De chocoladereus, die wordt voorgezeten door de Belg Patrick De Maeseneire (CEO van grootaandeelhouder Jacobs Holding), heeft ook nog een grote fabriek in het Oost-Vlaamse Wieze.
Toch zal Barry Callebaut, dat in 1996 ontstond uit de fusie van het Belgische Callebaut en het Franse Cacao Barry, een versnelling hoger moeten schakelen als het zijn doelstellingen van 4 à 6% groei op middellange termijn wil waarmaken. Topman Antoine de Saint-Affrique zei woensdag bij de voorstelling van de resultaten dat hij er wel in gelooft: “De markten blijven volatiel, maar we hebben er vertrouwen in omdat we over een gezonde portfolio beschikken. We verwachten dat het momentum positief zal blijven”. Zowel in Europa als in de VS verwacht hij verder herstel.