Met de gelijktijdige opening van nieuwe winkels in Antwerpen en Elsene verdubbelde The Barn afgelopen weekend in omvang. De keten van biologische versmarkten dankt haar succes aan een onderscheidend concept en scherpe prijzen.
Hoge rotaties, lage prijzen
Bij The Barn zie je nauwelijks verpakkingen: het merendeel van de producten verkoopt de retailer in bulk. Granen, zaden, peulvruchten, pasta, noten en gedroogde vruchten schep je er uit grote tonnen. “We hebben een onderscheidend concept, en we bieden erg scherpe prijzen. We zijn de goedkoopste in bio, al is dat geen doel op zich”, zegt medeoprichter Julien de Brouwer.
Hoe The Barn als relatief kleine speler het prijsniveau zo laag kan houden? “We beperken ons assortiment tot een 500-tal referenties. Zo hebben alle producten hoge rotaties en blijven we niet zitten met slapende voorraden. De winkelinrichting houden we heel eenvoudig. En we werken rechtstreeks samen met de bioboeren, zonder tussenpersoon. Voor hen zijn we een interessante klant, gezien de volumes die we afnemen.”
In Elsene opent The Barn in een wijk met flink wat bio-concurrenten, zoals Färm, Belgomarkt en Bulk. In Antwerpen vestigt de biologische versmarkt zich in de Verlatstraat op het Zuid, in een wijk waar opvallend weinig bio-aanbod is. De collega’s van Het Natuurhuis hielden het in dezelfde straat niet erg lang vol, maar voor Julien de Brouwer was Antwerpen een prioriteit: “Als Vlaming weet ik heel goed hoe sterk de drang naar een gezonder en duurzamer leven nog gegroeid is bij de Antwerpenaren. Met onze nieuwe Barn, de eerste in Vlaanderen, willen wij samen met hen een mooi toekomstperspectief opbouwen.”
Verdere expansieplannen heeft The Barn momenteel niet: “We hebben nu vier winkels geopend op twee jaar tijd, die uitdaging was al groot genoeg…”