Brusselse bioketen The Barn blijft groeien: eind augustus opent de zesde vestiging in Ukkel. De jonge keten van biologische versmarkten zet nu ook vol in op transparantie.
“We moeten het nu doen”
Eind augustus krijgt The Barn, opgericht in 2017, er zijn zesde winkel bij. De formule van overdekte versmarkten opent de deuren in de Vanderkinderestraat 166 in Ukkel. Ironisch genoeg betrekt de keten, die biologische voeding uit de korte keten promoot, een pand waar vroeger discounter Aldi zat. De werken in het pand zijn al begonnen en de zoektocht naar minstens vijftien medewerkers gaat van start.
“Ukkel is een vrij grote gemeente, en uit onze marktanalyse is gebleken dat er nog weinig aanbod is”, bevestigt medeoprichter Julien de Brouwer de berichtgeving van Trends tegenover onze redactie. De groeiende keten ziet ook elders in Brussel nog heel wat potentieel: “We moeten het nu doen, want nu is er nog plaats. Over een paar jaar is het te laat.” De focus ligt daarom momenteel ook echt op de hoofdstad.
Blik op het zuiden
“We kennen de markt en zijn hiervan het meest overtuigd”, aldus het duo, dat al meer dan tien jaar in Brussel woont. Al doet ook de winkel in Antwerpen het de laatste tijd goed: “The Barn vervult er meer een pioniersrol. De verkoop kwam er trager op gang, maar nu zijn we vertrokken.”
Hoeveel winkels er dan nog concreet bij kunnen? “Het is moeilijk om er een cijfer op te plakken, maar er zijn zeker nog een paar buurten waar kansen liggen. We kijken nu ook meer naar het zuiden, zoals Anderlecht bijvoorbeeld. Maar alles hangt af van de locaties die we vinden: panden van 1.000 m² zijn erg zeldzaam, dus elke locatie die we vinden, is het analyseren waard.”
Transparantie 2.0
Ondertussen timmert The Barn intern hard aan de weg naar volledige transparantie. Klanten van de bioketen willen alles weten over de herkomst van hun aankopen: “Mensen willen weten waar die ene pecannoot in onze granola vandaan komt”, ziet Julien de Brouwer. “Het is dus de bedoeling om straks voor alle 400 producten in ons assortiment ook 400 verhalen te hebben.”
Het team is volop bezig om elk product in kaart te brengen, zowel nutritioneel als qua herkomst. Die database moet dan zo snel mogelijk met de klanten worden gedeeld. “Van in het begin betrekken we de klant bij de achterkant: elke winkel ondersteunt een lokale landbouwer als vaste partner en we vertellen steeds over de boer achter het product. Maar nu graven we nog dieper, een 2.0 als het ware. We moeten coherent zijn in alles wat we doen, anders heeft het geen zin.”
Deze zomer gaan ook weer medewerkers van The Barn een maand lang aan de slag bij de tuinders en landbouwers zelf, om hen kosteloos te helpen tijdens de drukke maanden. “Zo versterken we de band met onze leveranciers – én met onze producten – nog meer. Als je op die velden hebt gewerkt, ga je het ook anders verkopen. Het enthousiasme is enorm, en ons model werpt echt zijn vruchten af. Tijdens de coronacrisis waren we bijzonder wendbaar, omdat we zo dicht bij onze leveranciers staan, en de kwaliteit is beter dan ooit.”