Boycot na ongepaste uitspraken
“Onze familie is een traditionele familie. Je kunt niet iedereen plezieren. Ik wil nooit reclames met een homokoppel. Niet omdat ik geen respect heb voor homo’s: zij hebben het recht om te doen wat ze willen zolang ze anderen maar niet storen. Maar ik ga niet akkoord met hen, en wij willen traditionele families aanspreken. Daarbij zijn vrouwen cruciaal.” Met die uitspraak stak Guido Barilla, de 55-jarige topman van Barilla, eigenhandig het vuur aan de lont.
De vlam werd al gauw een wereldwijd uitslaande brand, toen diverse belangenorganisaties opriepen om Barilla en de andere merken van het voedingsconcern te boycotten. Via de sociale media gaat zoiets snel, zeker in de Verenigde Staten, de op één na grootste afzetmarkt van het Italiaanse voedingsconcern.
Na excuses nu ook concrete stappen
De heisa werd zo groot dat de achterkleinzoon van de stichter al gauw zijn excuses aanbood: “Ik verontschuldig mij indien mijn uitspraken misverstanden hebben opgeroepen. Ik wilde enkel de centrale rol van vrouwen in onze advertenties benadrukken.”
Nu heeft het bedrijf laten weten dat Barilla volop de kaart van de diversiteit trekt, niet alleen in zijn reclame maar ook in zijn bedrijfsvoering en zijn personeelsbeleid. Zo zullen in de spots van Barilla voortaan niet alleen maar traditionele gezinnen te zien zijn, maar krijgen ook onder meer de gehandicapte voormalige Formule1-piloot en Paralympisch handbiker Alex Zanardi en de Amerikaanse homorechtenactivist David Mixner een prominente rol.
Het bedrijf richt ook een dienst Diversiteit & Integratie op en er komt een ‘global diversity officer’, die Barilla op het juiste spoor moet zetten en houden. Om te bewijzen dat het de firma uit Parma menens is, wil Barilla ook gescreend worden volgens de principes van de Corporate Equality Index, een initiatief van Human Rights Campaign dat best practices inzake diversiteit op het werk rapporteert.
Gesprekken met holebi’s
Al die stappen komen er nadat Guido Barilla de voorbije weken diverse contacten en gesprekken had met holebi’s en hun belangenverenigingen in Italië en de Verenigde Staten. “Die vergaderingen hebben ons geholpen om onze ogen en oren te openen voor wat er zich afspeelt in de wereld buiten Parma en Italië”, aldus woordvoerder Luca Virginio.
Volgens sommige bronnen zou de boycot Barilla 10% van zijn omzet hebben gekost, maar de firma bevestigt noch ontkent dat cijfer. Wel is het zo dat de pastamaker in het door recessie getroffen Italië flink achteruitboert (vorig jaar viel de nettowinst meer dan 21% terug tot 60 miljoen euro) en voor zijn herstel vooral afhankelijk is van de groei in de Verenigde Staten. Barilla kon de hele heisa daar dan ook missen als kiespijn.