De nieuwe campagne “Brood, maar dan beter” van supermarktketen Delhaize valt niet in de smaak bij de ambachtelijke bakkers: zij vinden de reclame misleidend.
Beter dan de bakker?
In de reclamecampagne benadrukt Delhaize dat het brood bij de supermarktketen vers en zonder bewaarmiddelen is. Sectorfederatie Bakkers Vlaanderen is echter niet opgezet met de boodschap: het lijkt er – volgens hen – op dat de retailer het brood beter dan bij de bakker noemt en alsof er bij ambachtelijke bakkers wel bewaarmiddelen worden gebruikt.
“Niets is minder waar: onze ambachtelijke bakkers maken al jaren broden zonder toegevoegde bewaarmiddelen”, reageert Bruno Kuylen van de bakkersvereniging tegenover De Morgen. Hij noemt de campagne misleidend en vraagt dat Delhaize ze aanpast. Kuylen zegt weliswaar geen officiële klacht in te zullen dienen bij reclamecommissie JEP.
Volgens Delhaize gaat de campagne echter over meer dan alleen brood en komen ook andere producten aan de beurt. “We willen vooral tonen hoe we elke dag aan de kwaliteit van ons brood werken”, aldus woordvoerder Roel Dekelver. “Daarbij zijn we geïnspireerd door de authentieke ambachtelijke bakkers. Het is allemaal in het belang van de Belgische klant.”