Yum Brands, de eigenaar van fastfoodketens Pizza Hut, Kentucky Fried Chicken en Taco Bell, zag zijn omzet in de eerste drie maanden van dit jaar met 7% dalen. De restaurants zijn bijna overal gesloten, maar wisten het jaar wel sterk te starten.
“Begonnen met momentum”
“De resultaten van het eerste kwartaal zijn een weerspiegeling van twee verschillende realiteiten. Wij begonnen het jaar met momentum, maar naarmate het kwartaal vorderde kregen we zwaar te verduren door de ongelukkige verspreiding van COVID-19″, laat topman David Gibbs optekenen door Reuters. Uiteindelijk daalde de omzet op vergelijkbare basis met 7%, analisten hadden hadden een daling van 6,94% voorspeld. KFC en Pizza Hut werden het hardst getroffen: in de restaurants die meer dan een jaar open zijn, daalde de omzet met respectievelijk 8% en 11%.
Hoewel de grote meerderheid van de restaurants voor het publiek gesloten werden omwille van de coronamaatregelen, is op veel plekken wereldwijd overgegaan op een levering- en afhaalsysteem. Dit kon vooral voor Taco Bell de verliezen beperken: de Amerikaanse tex-mexketen zag de omzet zelfs met 1% toenemen. De nettowinst daalde tot 83 miljoen dollar (75 miljoen euro) in het eerste kwartaal, ten opzichte van 262 miljoen dollar een jaar eerder.
Yum exploiteert wereldwijd ongeveer 50.000 restaurants en is ontstaan toen PepsiCo zijn restauranttak autonoom wilde maken. In de komende jaren zegt Yum Brands Europa, en meer specifiek Frankrijk, Duitsland en Nederland, centraal te stellen in haar ontwikkelingsstrategie. KFC ging recent ook van start in België.