De Tiense Suikerraffinaderij speelt met een nieuw merk in op de toenemende diversiteit in de samenleving: Shukr wordt in eerste instantie gelanceerd in het gespecialiseerde kanaal van de etnische winkels. Mogelijk volgen supermarkten later.
Groot marktpotentieel
“We willen blijven innoveren in suiker. De diversiteit in de samenleving leidt tot veranderende behoeften bij de consumenten,” aldus merkmanager Dominique Demets op de persvoorstelling. Suiker neemt een bijzondere plaats in de islamitische culturele traditie, bijvoorbeeld tijdens het theemoment en bij belangrijkere gelegenheden zoals een huwelijk of geboortefeest. Shukr – ‘dankbaarheid’ in het Arabisch – wil die traditionele momenten nog intenser maken.
Shukr moet uitgroeien tot een paraplumerk voor de Noord-Afrikaanse bevolking. Het eerste product onder het merk is ‘Lingo’: een groot suikertablet dat voor het traditionele recept van muntthee gedeeld kan worden in maximaal 4 stukken. Tiense Suiker wil het nieuwe merk in eerste instantie lanceren in het kanaal van de etnische winkels, via gespecialiseerde distributeurs. Daarna zal het bedrijf bekijken of ook traditionele supermarkten interesse tonen voor Shukr.
Etnomarketeer Rachid Lamrabat van Tiqah, die Tiense Suiker adviseerde bij de ontwikkeling van het concept, ziet een groot marktpotentieel. “De etnische bevolking groeit sterk en heeft een enorme nood aan aangepaste convenienceproducten, want die bestaan vandaag gewoonweg niet. Geen enkel suikermerk in Europa heeft een vergelijkbaar product.”