De Belgische supermarkten en groothandels van Makro en Metro blijven een zorgenkind voor het Duitse moederbedrijf. Afgelopen jaar nam het verlies opnieuw toe, en bovendien steekt een gevaarlijke concurrent de kop op.
65 miljoen
De groothandels van Metro en vooral de supermarkten van Makro zitten nog steeds in de hoek waar de klappen vallen: in 2019 steeg het bedrijfsverlies met meer dan 5% tot 65 miljoen euro in de Belgische tak, schrijft De Tijd. Ook het nettoverlies nam toe en kwam uit op 66 miljoen euro. Enig lichtpuntje is dat de omzet licht steeg (+0,4%) naar 737,9 miljoen euro. Niettemin liggen de opbrengsten nog steeds ruim een tiende lager dan in 2017.
Het gaat al jaren slecht met de Belgische tak van het Metro-concern. Tot nu toe heeft het Duitse moederbedrijf de verliezen altijd bijgepast: alleen al de voorbije twee jaar gaat het om een bedrag van om en bij de honderd miljoen euro.
Gisteren was er nog meer slecht nieuws voor Makro en Metro, want Colruyt liet weten op 17 juni te starten met een nieuwe winkelformule, exclusief voor professionele klanten. Bovendien garandeert de retailer uit Halle ook in de nieuwe winkel de laagste prijzen.