Nu de restaurants gesloten zijn, domineren fietskoeriers het straatbeeld. Maar zijn ze niet té dominant? Na klachten van de horeca zocht de economische inspectie het uit, en het antwoord blijkt ‘nee’ te zijn.
Commissies tot 35%
Zeker door de coronamaatregelen hebben restaurants eigenlijk geen andere keus dan in zee gaan met maaltijdkoeriers, zoals Deliveroo en Uber Eats. Dat ze dan commissies moeten betalen die oplopen tot 35% op elke bestelling, en vaak nog volume- of kortingsacties bovenop door de neus geboord krijgen, vonden een deel horeca-uitbaters dan ook niet kunnen.
Een zestigtal restaurantondernemers verenigde zich deze zomer onder de hashtag #Savemyresto en beschuldigde de maaltijdplatformen van machtsmisbruik. Toenmalig minister van Middenstand en Zelfstandigen Denis Ducarme pikte op de klachten in en liet de economische inspectie erop los. “Wie zijn dominante positie misbruikt, zal de overheid op zijn weg tegenkomen”, klonk het strijdlustig, aldus De Tijd.
Geen misbruik vastgesteld
Nu is het strafrechtelijk onderzoek afgerond en komen de onderzoekers met lege handen terug. Er zijn geen oneerlijke praktijken vastgesteld en aan het dossier wordt dan ook geen verder gevolg gegeven. Dat bevestigt het kabinet van federaal minister van Economie Pierre-Yves Dermagne aan De Tijd. De commissies worden op individuele basis per restaurant onderhandeld en zijn niet veranderd sinds de coronacrisis – alleen rekent Deliveroo momenteel geen commissie aan bij ophaling als ‘coronagunst’.
Het onderzoek neemt de wrevel bij horeca-uitbaters over de hoge commissies, die ze niet te rentabiliseren noemen, weliswaar niet weg. Tegenwind of niet, Deliveroo lijkt er niet van wakker te liggen: het bedrijf had er alle vertrouwen in en beklemtoont dat restaurants zelf kiezen “op welke diensten ze intekenen, met of zonder koerierdienst”. De maaltijdbezorger is dan ook in volle expansie: verleden jaar tekenden 650 nieuwe restaurants in en dit jaar breidt het platform uit naar nog 15 nieuwe steden in België.