Uit onderzoek van de Universiteit Gent blijkt dat er geen smaakverschil is tussen producten van A-merken en huismerken. Reclame zou er wel voor zorgen dat consumenten denken dat iets beter smaakt.
Enorme evolutie huismerken
“Toen huismerken opkwamen, was de kwaliteit van deze producten aanzienlijk lager dan die van de A-merken.Toch hebben huismerkproducten een enorme evolutie doorgemaakt op vlak van kwaliteit, vaak zelfs tot op het niveau van A-merken”, zegt onderzoeker Joachim Schouteten van de faculteit Bio-ingenieurswetenschappen.
Bij het onderzoek kregen de testpersonen drie keer yoghurt te proeven: één keer zonder het merk, één keer nadat ze zelf hun verwachting hadden gegeven over de smaak en één keer met het merk zichtbaar. Daarbij dachten de proefpersonen dat ze de yoghurt van het A-merk lekkerder zouden vinden, maar dat bleek niet het geval te zijn. “In de test bleken ze bij A-merken zelfs sterker negatieve emoties te ervaren als ze het merk wisten. Bovendien bleek dat ze de yoghurt van A-merken minder lekker vonden dan verwacht”, meldt de Gentse universiteit.
Bij de huismerken waren de verwachtingen lager, maar bleek de smaak uiteindelijk beter te zijn. Volgens de onderzoekers speelt de reclame voor A-merken hierin een grote rol: “Voor huismerken daarentegen wordt er geen of heel weinig reclame gemaakt. In deze test zien we dat je smaak vaak beïnvloed wordt door de band die je met een bepaald merk hebt”, zegt Schouteten.