Franse hypermarktgroep Auchan boekte in 2021 liefst 50% minder winst. De coronapandemie speelde vooral op de Franse thuismarkt parten. Nu dient een volgende uitdaging zich al aan: Auchan heeft ook winkels in Rusland en Oekraïne.
Gebrek aan grensshoppers
Voor de Franse foodretail was 2021 geen hoogvlieger: na Casino eerder vandaag, moet nu ook Auchan toegeven dat het een moeilijk jaar was. De omzet van Auchan Retail, de retailtak van de holding, daalde met 1% tot 30,5 miljard euro. Op de Franse thuismarkt bedroeg die terugval zelfs 2,6%, goed voor een totaal van 16,2 miljard euro.
Topman Yves Claude heeft het over een “resoluut positieve dynamiek in negen van de tien landen”, aldus Le Figaro, behalve dan in Frankrijk. Bijna 40% van de omzetdaling in de Franse hypermarkten zou komen van slechts 20 winkels, die dichtbij een landsgrens liggen en sterk te lijden hadden onder de afwezigheid van buitenlandse shoppers door de coronamaatregelen.
De nettowinst van de holding (sinds kort omgedoopt tot ELO) klokte af op 344 miljoen euro, wat zowat de helft is van de 678 miljoen euro in 2020. Toch ziet Auchan Retail dit jaar “met optimisme tegemoet”, gedreven door “plannen om de digitale ontwikkeling te versnellen en opnieuw te investeren”. Auchan voerde vorig jaar fusiegesprekken met concurrent Carrefour, maar dat liep (voorlopig nog) op niks uit. De groep benadrukt niettemin financieel zeer gezond te zijn. De Taiwanese activiteiten van de groep zijn vorig jaar verkocht aan RT Mart.
Winkels in Rusland en Oekraïne
Voor 2022 dienen zich de volgende moeilijkheden nochtans al aan: Auchan heeft ook winkels in Rusland en Oekraïne. Voorlopig zijn de meeste winkels nog open, zei Claude vrijdagmiddag, maar dat kan snel veranderen. Donderdag was 80% van de Oekraïense vestigingen open, wat de topman liefst zo houdt in het belang van de plaatselijke bevolking. Auchan heeft in het land zo’n 5.000 werknemers.
Sluitingen in Rusland staan voorlopig niet op het programma. De Franse groep heeft er 231 winkels, goed voor 3,2 miljard euro omzet. Het bedrijf had er – voor de oorlog – goeie vooruitzichten en benadrukt vooral zijn sterke lokale verankering in elk land. Of de retailer zich desalniettemin zal moeten terugtrekken uit Rusland ten gevolge van eventuele sancties valt af te wachten.