Consumenten vinden weer de weg naar de hypermarkten van de Franse retailgroep Auchan, maar dat is te danken aan prijsinvesteringen die op de marges wegen. De groep blijft op de vlakte over zijn activiteiten in Oekraïne en Rusland.
Hoge investeringen
Voor het eerst in negen jaar tijd kon Auchan nog eens groeien op de Franse thuismarkt. Met name de hypermarkten – een winkelformaat dat al jaren onder druk staat – presteerden sterk en deden het met een vergelijkbare groei van 2,4% beduidend beter dan die van rivaal Carrefour. Het aantal kastickets steeg in Frankrijk met 4,7% en de retailer wist naar eigen zeggen 250.000 klanten terug te winnen.
De retailactiviteiten op groepsniveau noteerden een omzet van 32,8 miljard euro, een vergelijkbare groei van 2,9%. Die groei kwam er niet vanzelf: de retailer verhoogde vorig jaar de investeringen met 30%. Auchan deed ook zware inspanningen om de prijscompetitiviteit te verbeteren. Dat resulteerde in een daling van de ebitda-marge met 8,2%.
Controverse
Ook in 2023 wil Auchan vasthoudend aan zijn “voluntaristisch” beleid. De retailer neemt 235 Spaanse Dia-supermarkten over, zet verder in op samenwerking met websupermarkt Ocado in Spanje en Polen, en investeert in de energietransitie.
De groep blijft ook actief in Rusland, een controversiële beslissing die volgens het bedrijf “in het belang van de burgerbevolking” werd genomen, met respect voor de internationale sancties en embargo’s. In Rusland is er weliswaar een sterke daling van de winkelbezoeken merkbaar. Opmerkelijk is wel dat Auchan de bevoorrading in Oekraïne steeds wist te verzekeren.