De Franse retailgroep Auchan trekt zich terug uit China: het bedrijf verkoopt z’n Chinese divisie Sun Art voor 3 miljard euro aan Alibaba. Beide groepen werkten er al langer nauw samen.
“Nieuwe opportuniteiten aangrijpen”
Een grote verrassing is de Chinese exit van Auchan niet: toen de Franse groep vorig jaar de operationele leiding over zijn Chinese divisie Sun Art Retail Group overdroeg aan z’n Taiwanese partner RT-Mart, werd dat al gezien als de aankondiging van een geleidelijke terugtocht. Een jaar eerder had Alibaba al een belang van 36,16% genomen in de Chinese poot van Auchan.
Nu hebben beide zakenpartners volgens de persmededeling samen geconstateerd dat de Chinese markt “erg specifiek” is. Daarom gaat Auchan in op het bod van Alibaba om Sun Art geheel over te nemen. Het gaat om een concern van 484 hypermarkten en 150.000 medewerkers, marktleider in de Chinese foodretail. Zo wordt Alibaba in één klap dus ook een grote fysieke retailer in het land. Niet voor het eerst houdt een Franse retailer het voor bekeken in China: vorig jaar moest ook Carrefour er al de handdoek gooien.
Auchan Retail kan dank zij deze verkoop z’n schulden verder afbouwen en nieuwe opportuniteiten aangrijpen om zich te ontwikkelen in nieuwe landen, zegt het communiqué. De groep wil nu z’n plan Auchan 2022 verder uitrollen: de hypermarktketen moet zich heruitvinden nu klanten meer online kopen en minder vaak de hypermarkt bezoeken. De retailer gaat sterker inzetten op afhaalpunten voor online boodschappen en vormt z’n hypermarkten om: er komt meer ruimte voor foodservice-activiteiten en er zal oppervlakte verhuurd worden aan externe non-foodretailers.