Auchan schrapt 1475 banen in Frankrijk

Winkel van retailer Auchan
Foto: Jan Kravtsov / Shutterstock.com

De Franse hypermarktketen Auchan ontslaat 1475 medewerkers in een ingrijpende reorganisatie: een verandering van strategie is nodig nu klanten nog meer online en nog minder in de hypermarkt kopen.

 

"Renaissance" voor 2022

"De hypermarkt heeft minder succes", bevestigt topman Jean-Denis Deweine een trend die al voor de coronapandemie duidelijk was. Alleen heeft Covid-19 de evolutie naar meer digitaal en meer lokaal nog versneld, en is de Franse supermarktgroep "waarschijnlijk te traag geweest met het ontwikkelen van nieuwe modellen", geeft de CEO tegenover RTL.

 

Tijd om daar verandering in te brengen dus: onder de noemer "Renaissance voor 2022" ontslaat de retailer 1475 medewerkers. Er zouden wel 377 nieuwe jobs bijkomen, wat het nettototaal op 1088 verloren banen brengt. Het is de tweede ontslagronde op korte tijd, want in januari vroeg Auchan ruim 600 kantoormedewerkers te vertrekken en in 2019 sloten 21 winkels de deuren.

 

300 afhaalpunten voor voetgangers

Het bedrijf wil zijn online voedselomzet verdubbelen tegen 2022 en gaat voor een uniform beheer van de toevoerketen, van de leverancier tot de klant. Onderdeel daarvan is de verdere digitalisering van het aanbod en het versnellen van de 'klantenreis'. Zo zet de groep sterk in op afhaalpunten: er komen 300 'drives' voor voetgangers in de Franse stadscentra, waarvan al vier de deuren hebben geopend in thuisstad Rijsel.

 

Belangrijke veranderingen vinden ook in de hypermarkten plaats: de klassieke grote dozen worden steeds meer leveringsplatforms, maar ook productielocaties: de keukens, die vroeger de cateringafdelingen bevoorraadden, zullen nu ook de meeneemmaaltijden bereiden voor de andere verkoopkanalen van de groep. De te groot geworden panden krijgen bovendien 'corners' van andere non-foodformules, zoals zusterketens Boulanger of Kiabi. 

 

Geen servicebalies meer

Aan de keerzijde worden dan wel negen van de elf reparatiecentra voor elektronica gesloten en verdwijnen de klantenservice-balies in de hypermarkten. Auchan wil in plaats daarvan alle klantenservice digitaliseren, wat met 434 medewerkers minder kan. Ook gaat het vleesatelier in Lieusaint dicht: daar 57 mensen werken. 

 

Hoewel het bedrijf niet durft besparen op kassamedewerkers (onthaald als helden in coronatijden), zijn wel 124 afvloeiingen voorzien onder de kassamanagers. Auchan wil traditionele, automatische en contactloze kassa's nog meer gaan combineren.