Asda heeft vandaag zijn nieuwe, duurzame testwinkel geopend en een nieuwe strategie voor het verminderen van plastic voorgesteld. De Britse supermarktketen pakt bovendien uit met de belofte dat klanten niet meer zullen betalen voor de groenere opties.
Partners
De nieuwe winkel in Middleton (Leeds) moet plastic verpakkingen zoveel mogelijk vermijden en hergebruik en recyclage stimuleren. Asda schat dat de talrijke initiatieven die er worden uitgeprobeerd, een miljoen stuks plastic per jaar zullen besparen. Om de shop te realiseren heeft de supermarktketen een samenwerking opgezet met grote merken als PG Tips, Vimto, Kellogg’s, Radox en Persil. Asda hoopt vooral veel te leren en wil achterhalen welke elementen van het nieuwe aanbod de klanten het meest aanspreken en mogelijk ook elders kunnen worden uitgerold.
Om de klanten aan te moedigen om duurzaam te winkelen, lanceert de supermarktketen onder het motto ‘Greener at Asda Price’ bovendien een nationale prijsbelofte dat losse en onverpakte producten niet meer zullen kosten dan verpakte equivalenten.
Navulstations
In de nieuwe winkel bevinden zich onder meer 15 grote navulstations voor enkele populaire merken als Kellogg’s, Quaker Oats, Lavazza and Taylors of Harrogate. Ook rijst en pasta van Asda’s eigen merk kunnen in bulk aangekocht worden. Verder zijn een heleboel merken en producten van bijvoorbeeld Unilever in navulverpakking verkrijgbaar.
Groenten en fruit worden indien mogelijk onverpakt verkocht. Dat is bijvoorbeeld het geval voor bloemkool, champignons, appels, kool en kerstomaatjes. Ook alle planten en bloemen staan onverpakt of enkel met een papieren verpakking in de winkel.
In lijn met de opening van de nieuwe duurzame winkel heeft Asda zijn nieuwe duurzaamheidsstrategie voorgesteld. Zo wil het bedrijf ten laatste in 2040 volledig klimaatneutraal te zijn. In de strijd tegen plastic belooft de keten om tegen 2025 3 miljard stukjes plastic te verwijderen van zijn huismerkproducten. Ten slotte heeft de retailer ook toegezegd om tegen 2023 meer dan 40 hervulbare producten te introduceren en tegen 2030 te investeren in 50 gesloten en circulaire projecten, in nauwe samenwerking met afvalbeheerbedrijven, recyclers en productontwikkelaars.