Streepjescode en ERP-systeem
Binnenkort lanceert het Duitse FoodLoop, met de steun van de Europese Unie, een app die voedselverspilling in supermarkten moet tegengaan. Alles draait rond een nieuw type streepjescode, de DataBar, waarin ook de vervaldatum verwerkt is.
“FoodLoop heeft een systeem ontwikkeld dat retailers de kans geeft producten waarvan de houdbaarheidsdatum bijna bereikt is, automatisch in hun ERP-systeem (enterprise resource planning) te herkennen en de prijs ervan aan te passen”, klinkt het bij de start-up uit Keulen. “Consumenten die interesse hebben, krijgen dan via de app op hun smartphone in realtime informatie over welke producten in welke supermarkt in de buurt in prijs verlaagd zijn.” Op hun smartphone lezen ze niet alleen meteen hoe groot de korting is, maar via een kleurcode krijgen ze zelfs een idee van hoeveel stuks er nog beschikbaar zijn (geel is bijvoorbeeld ‘minder dan 10’).
Het project kreeg al een aantal startersawards en wordt heel binnenkort gelanceerd in twee biosupermarkten en een bakkersketen in Bonn. “Onze doelstellingen zijn heel ambitieus: tegen 2025 zouden alle supermarkten wereldwijd met FoodLoop uitgerust moeten zijn”, zegt oprichter Christoph Müller-Dechent. “Om dit doel te bereiken, hebben we al een strategisch partnership met SAP, ’s werelds nummer 1 op de markt van de ERP-systemen.”
Oplossing voor 90 miljoen ton voedsel per jaar
Jaarlijks wordt in de Europese Unie naar schatting 90 miljoen ton voedsel weggegooid dat nog perfect eetbaar is maar waarvan de uiterste houdbaarheidsdatum bereikt is. In Duitsland alleen al gaat het om bijna 550.000 ton, goed voor een totaalbedrag van 1,5 miljard euro.
“Dagelijks worden in elke supermarkt twee volledige winkelkarren vers voedsel weggegooid. Een rekening die in de tienduizenden euro’s op jaarbasis loopt”, zegt de FoodLoop-stichter. “Het is te begrijpen dat supermarkten die graag uitpakken met de versheid van hun producten liever geen bijna vervallen producten in hun rekken hebben liggen. Aan de andere kant is het al even verstaanbaar dat een consument kiest voor het meest verse vlees, fruit of groenten wanneer die evenveel kosten als minder verse producten. Maar als de appel die ik toch zo meteen ga opeten nu eens goedkoper was omdat zijn houdbaarheidsdatum nadert? Zou dat dan geen voordeel zijn voor zowel de klant als de supermarkt?”