Omdat mensen steeds minder vlees eten, wil charcuteriemerk Aoste tegen 2025 minstens de helft van zijn omzet uit plantaardige producten halen.
Hybride vleeswaren
De trend is duidelijk: steeds meer mensen eten minder vlees of schrappen het zelfs volledig uit hun menu. Als bedrijf kan je dus beter goed voorbereid zijn, stelt Remco Kok, de Nederlandse CEO van Aoste, charcuterieproducent uit Lovendegem. Hij heeft de ambitie om tegen 2025 de helft van de inkomsten uit plantaardige producten te halen: “In wezen is wat wij doen een ambacht. Dat kunnen we net zo goed met andere ingrediënten doen. Wij zijn niet gebonden aan vlees.”
Het bedrijf startte met een gamma vegetarisch broodbeleg in 2017. Vorig jaar kwamen daar veggie spreads bij, maar de vegetarische producten vertegenwoordigen op dit moment slechts 4% van de totale omzet. Er is dus heel wat werk aan de winkel om het vooropgestelde doel te halen.
Kok verwacht veel van de hybride vleeswaren die nieuw zijn in het assortiment en voor 70% uit vlees bestaan en voor 30% uit groenten. Hoewel ze bij de lancering begin dit jaar niet echt in de smaak vielen, ziet Kok veel potentieel, vooral bij de flexitariërs: “We geloven nog steeds in dat product. Als wij in onze vleeswaren opeens 30% minder vlees stoppen, helpt dat om het doel te halen. Het smaakt ook nog naar vlees. Daarmee kun je klanten prikkelen om ook de vegetarische producten te proberen.”