Aoste is het eerste charcuteriemerk in België dat consumenten de keuze biedt tussen vleesbeleg en vegetarisch beleg voor op de boterham. Hiermee mikt het merk op de toenemende groep flexitariërs.
Variëren
Tot 16% van de Belgen is op zoek naar vegetarisch broodbeleg om af en toe te variëren met klassiekers zoals vleeswaren en kaas, maar ze vinden niet altijd wat ze zoeken. Uit onderzoek van Aoste in samenwerking met EVA – één van de grootste vegetarische organisaties in Europa – blijkt dat er wat vegetarisch beleg betreft, twee grote barrières zijn: de smaak (41%) en het gebrek aan nutritionele voordelen (36%). Om aan de consumentenvraag tegemoet te komen, breidt het charcuteriemerk zijn gamma uit met vijf vegetarische recepten onder het submerk ‘Le Végétarien’.
“Het nieuwe gamma is in eerste instantie bedoeld voor diegenen die af en toe willen overstappen naar een vegetarisch alternatief op de boterham, naast klassieke charcuterie (vlees) en kaas. We willen deze bewuste Belgen de mogelijkheid bieden om te variëren. De malse textuur en typische vorm van ‘Le Végétarien’ zorgen ervoor dat we onze boterham smaakvol en makkelijk kunnen beleggen”, zegt merkmanagerThomas De Boes.
Grote ambities
Het gamma ‘Le Végétarien’ komt in vijf verschillende smaakvarianten: Nature, Tuinkruiden, Curry, Gemengde groenten en Méditerranée. De recepten op basis van eiwitten zijn een bron van proteïnen en hebben een lagere waarde in onverzadigde vetten door te werken met zonnebloemolie (gemiddeld 1,5%). De producten hebben een laag suikergehalte (0,7%) en zijn vrij van smaakversterkers, artificiële kleurstoffen, gluten, soja en lactose. Ze dragen het Europese V-label, wat betekent dat ze 100% vegetarisch zijn.
“De producten werden ontwikkeld door een team van Belgische productontwikkelaars, marketeers en specialisten en worden versneden in België. De recepten zelf worden gemaakt binnen onze Europese groep, maar niet in België,” aldus De Boes. “We zijn niet van plan het hierbij te laten. Zo willen we met Aoste tegen 2018 ons broodbelegassortiment verder uitbreiden met nog andere vegetarische alternatieven. Hier zullen wellicht ook veganistische alternatieven tussen zitten. Onze ambitie met Aoste is om tegen 2025 de grootste aanbieder te worden in België van vegetarische alternatieven.”