Op de website www.eindevandemaand.be kunnen consumenten de prijzen van elf basisproducten onder huismerk in zes Antwerpse supermarkten vergelijken. Het initiatief richt zich tot mensen die op het einde van de maand moeilijk rondkomen.
Nu nog manueel, binnenkort via app
“Een steeds grotere groep mensen moet op het einde van de maand met weinig geld rondkomen. Die mensen willen we helpen”, zegt bedenker Hassan Seddik in Het Laatste Nieuws. De website verzamelt de prijzen van elf basisproducten onder huismerk ‑ aardappelen, bloem, brood, eieren, frisdrank, koffie, melk, olie, pasta,rijst en water ‑ bij Aldi, Delhaize, Albert Heijn, Lidl, Colruyt en Carrefour en presenteert alles in een overzichtelijke tabel (zie foto).
Voor zijn ‘marktstudie’ bezoekt Hassan Seddik elke woensdag zelf de supermarkten om er eigenhandig de prijsschommelingen te fotograferen. Momenteel zijn enkel de vestigingen in Antwerpen in zijn website opgenomen, maar op termijn wil hij uitbreiden naar alle grote Vlaamse steden. Hassan Seddik werkt momenteel aan een app waarmee klanten in de supermarkt de prijzen in de gaten kunnen houden. “Als ze een prijsstijging opmerken, kunnen ze een foto doorsturen en kan ik dat dan meteen aanpassen”, zegt hij.
Eindevandemaand.be is in februari gelanceerd en haalt volgens de bedenker intussen al zo’n 500 bezoekers per dag. “We hebben ook de goedkopere winkelstraten in Antwerpen in kaart gebracht (de Offerandestraat en de Abdijstraat, nvdr.) en als extra dienst publiceren we de reclamefolders van de supermarkten”, aldus nog Hassan Seddik.