Annick van Overstraeten wordt de topvrouw van de “nieuwe” Le Pain Quotidien. Tien jaar lang stond Van Overstraeten aan het hoofd van Lunch Garden, maar nu moet ze de doorstart van de bakkerij-restaurants gaan verzorgen.
Hoofd van Le Pain Quotidien bis
Nadat ze eind mei werd bedankt voor bewezen diensten bij Lunch Garden, na zo’n tien jaar aan het hoofd van de restaurantformule, heeft Annick van Overstraeten al een nieuwe uitdaging gevonden: ze mag nu de nieuwe start van Le Pain Quotidien vorm gaan geven.
Na een gerechtelijke reorganisatie en het afstoten van verlieslatende buitenlandse filialen in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, maakt Le Pain Quotidien immers een doorstart in een nieuwe vennootschap: Le Pain Quotidien bis. Die nieuwe structuur krijgt nu ook een nieuw management.
Eerst weer naar de kern
Samen met de aandeelhouders, investeerdersgroepen M80 en Cobepa maar ook oprichter Alain Coumont, werkt Annick van Overstraeten een strategie uit die zich richt op “voedsel, klanten en franchising”. De focus komt ook weer te liggen op de kernmarkten België, Frankrijk en – tegen wil en dank – Groot-Brittannië.
Eerst consolideren dus, vooraleer er naar nieuwe expansie wordt gekeken, zegt Peter Maenhout, CEO van M80, aan L’Echo: “Als er zich kansen voordoen, zullen we ze bekijken, maar wel op een gecontroleerde manier. We hebben de middelen, daar hebben we het bedrijf kapitaal voor gegeven”.
De nieuwe topvrouw toont zich alvast blij met haar nieuwe taak: “Le Pain Quotidien is een sterk merk met een buitengewoon karakter. Het is ook een van de weinige merken die naam heeft weten te maken in het buitenland. Ik droomde ervan om voor Le Pain Quotidien te werken”, klinkt het.