Spar surft mee op de toenemende populariteit van buurtwinkels: de zelfstandige supermarktgroep haalde vorig jaar een omzet van 34,5 miljard euro wereldwijd, goed voor een groei van 5,3 procent.
232 nieuwe winkels vorig jaar
De supermarktgroep Spar telt vandaag 12.777 winkels verspreid over 48 landen. Dat zijn 232 winkels meer dan vorig jaar, vooral dankzij de lancering in vijf nieuwe landen: Spar is sinds vorig jaar ook te vinden in Saoedi-Arabië, Pakistan, Qatar, Oekraïne en Belarus.
2017 was een uitzonderlijk groeijaar, zegt Tobias Wasmuht, CEO van Spar International. De in 2016 gelanceerde strategie ‘Spar: Better Together’ werpt zijn vruchten af, meent de topman, aangezien de groep nu aanzienlijke schaal- en synergievoordelen haalt uit de groeien internationale aanwezigheid en expansie.
Het leverde de groep van franchisesupermarkten 5,3 procent meer omzet (zonder wisselkoerseffecten) op en groei in alle markten waar de retailer actief is. “In twee jaar tijd hebben we 600 nieuwe winkels en 500.000 m² verkoopoppervlakte toegevoegd. Bijgevolg is de omzet met 3,2 miljard euro gestegen”, aldus Wasmuht.
Spar Natural rolt versneld uit
Doelgerichte expansie door in te zetten op meerdere winkelconcepten was een speerpunt voor 2017. Zo rolde de groep het Spar Natural-concept versneld uit in onder meer Spanje, Italië, India en Rusland.
In Kroatië kreeg Spar een flinke duw in de rug door de overname van de supermarktketen Billa: het leverde er een groei van liefst 59 procent op. De regio Centraal- en Oost-Europa werd zo een koploper, goed voor een omzetstijging van 17 procent naar 5,2 miljard euro.
In Afrika en het Midden-Oosten versterkte Spar de aanwezigheid in 15 landen, wat een omzetgroei van 8,5 procent tot 5,7 miljard euro opleverde. Zuid-Afrika neemt daarbij wel 4,83 miljard euro voor zijn rekening. In Zuidoost-Azië is Spar nu in 6 landen actief, met vooral in Australië een opmerkelijke groei (14 procent) vorig jaar.
Buurtwinkels zijn weer in trek
In Europa zorgt de heropleving van de buurtwinkel voor groei, ziet Wasmuht, want vooral door de evolutie naar kleinere huishoudens, een verouderende bevolking en toenemende verstedelijking zijn kleinere winkels weer in trek.
In de Eurozone realiseerde Spar in 2017 een omzet van 16,2 miljard euro, goed voor een groei van 4 procent. In Oostenrijk leverde een investering van 650 miljoen euro een stijging van 4,4 procent op, maar de sterkste groeiers waren Nederland (7,7 procent), Spanje (5,5 procent) en Ierland (4,8 procent).
De vooruitzichten voor 2018 en verder zijn dan ook positief, meent de topman: “Terwijl Spar internationaal groeit, creëren we een blijvende cirkel waarbij we die groei herinvesteren in nieuwe middelen die ons nog sterker en samen beter maken.”