Volgens een analyse van LZ Retailytics zal de Duitse discounter Aldi tegen 2020 het tweede grootste supermarktbedrijf zijn in Europa en grote merken als Carrefour, Tesco en Metro achter zich laten.
Opmars geholpen door online verkopers
Het onderzoeksbureau stelt in zijn analyse dat de traditionele ketens de komende jaren nog verder onder druk zullen komen staan door de evolutie van discounters Aldi en Lidl, en bovendien nog eens extra marktaandeel verliezen aan online diensten, zoals Amazon Fresh.
Vorig jaar stond Aldi nog op de vijfde plaats in Europa, maar LZ Retailytics stelt dat het dit jaar al Tesco zal voorbijsteken, omdat die de gevolgen moet dragen van de brexit en het zwakke pond. In 2019 moet Aldi dan de Metro Group achter zich laten. Door de splitsing van dat bedrijf, kan dat bovendien ook vroeger gebeuren.
In 2020 wordt Carrefour, dat momenteel op plaats twee staat, de volgende prooi van Aldi. Het zal wel nog steeds de Schwarz Group, het moederbedrijf van Kaufland en Lidl, voor zich moeten dulden. Die blijft met voorsprong de grootste.
Ook in België hebben de discounters nog een fikse groeimarge. Dat stelde enkele dagen geleden de Boston Consulting Group nog. In België hebben die discounters momenteel 23 procent marktaandeel in handen, terwijl dat in andere Europese landen soms zelfs fiks boven 40 procent is.