Wat wil het Canadese Alimentation Couche-Tard bereiken met een eventuele overname van Carrefour? Kan een tankshopspecialist de hypermarkt redden? Eén ding is wél duidelijk: de Franse retailgroep is te koop…
Jager wordt prooi
Mogelijk hebben enkele Fransen zich woensdagochtend verslikt in hun café au lait, want het kwam toch een beetje uit de lucht vallen, dat overnamebod van Alimentation Couche-Tard (ATD) op Carrefour. De Franse foodretailer, die zelf had aangekondigd een rol te gaan spelen in de verdere consolidatie van de Europese supermarktbranche, wordt van een jager nu plots een prooi. Dat was niet meteen het plan. Maar topman Alexandre Bompard gaat wél aan tafel met de Canadezen. Zit er muziek in?
Couche-Tard is qua omvang alleszins niet te onderschatten: de groep is sterk gegroeid door overnames en is nu actief in Noord- en Centraal-Amerika, Europa, het Midden-Oosten en Azië met wel 14.200 winkels, 131.000 medewerkers en een omzet van 44,4 miljard euro. Dat is niet niks – al moet gezegd dat meer dan de helft van die omzet uit de brandstoffenverkoop komt. Mogelijk is dat een eerste verklaring voor de onverwachte zet: wil de groep minder afhankelijk worden van de tankstations? Een valabel argument.
Geen synergie
Couche-Tard zou 20 euro per aandeel willen bieden, wat Carrefour zou waarderen op 16,4 miljard euro (tegenover 12,6 miljard woensdagochtend). De beleggers zien het wel zitten: de beurskoers van Carrefour ging woensdagavond al 15% hoger. Daarbij moeten we aanstippen dat het aandeel de afgelopen twee à drie jaar niet echt schitterend presteerde. Bompard heeft één en ander in gang gezet bij de groep, maar het is nog lang niet genoeg. Carrefour presteert minder goed dan veel sectorgenoten – en zeker ook dan Couche-Tard. De retailer kan een injectie dus wel gebruiken.
Maar de grote vraag die analisten zich stellen, is of Couche-Tard en Carrefour eigenlijk wel een match zijn. Hun zakenmodellen liggen namelijk ver uiteen. De Canadezen zijn de specialisten van de tankshop. Kort door de bocht: verkopers van benzine, snoepgoed, koffie en sigaretten dus. Men kan zich afvragen of zo’n bedrijf de geschikte partner kan zijn om de slabakkende hypermarktbusiness weer vlot te trekken. “Gezien de aard en de locatie van de activiteiten van ATD, zien we weinig ruimte voor synergie,” zeggen analisten van Citi aan Reuters. “Een bod om Carrefour over te nemen zou het bedrijfsmodel van Couche-Tard uitbreiden naar supermarkten en hypermarkten, en dat is geen voor de hand liggende zet voor de convenience-store operator,” meent Bloomberg.
“Carrefour is te koop”
Er is hoegenaamd geen garantie dat de gesprekken tot een deal zullen leiden. Maar dat Alexandre Bompard niet meteen “non” heeft uitgeroepen en wel degelijk met de geïnteresseerde koper rond de tafel gaat zitten, kan een belangrijk signaal zijn: een verkoop van Carrefour is niet langer ondenkbaar. Aan de juiste prijs en de juiste partner, weliswaar.
“Er hangt nu een bordje ‘te koop’ aan het venster bij Carrefour,” denkt ook retailkenner en marketingprofessor Marcel Corstjens (INSEAD) in een reactie tegenover RetailDetail. “Had je mij een lijst gevraagd van duizend bedrijven die geïnteresseerd konden zijn in het overnemen van Carrefour, dan stond Couche-Tard daar niet tussen. Interessant dat hun aandeel 10% gezakt is op woensdagavond. Er zullen nu andere jagers opdagen, voor wie Carrefour meer waard is. Hoe dikwijls krijg je de kans om een retailer te kopen met een indrukwekkende internationale footprint, een gigantische verkoopoppervlakte die ook gedeeltelijk als ‘dark stores’ kan gebruikt worden, en relatief goedkoop?” Hij ziet in Carrefour bijvoorbeeld een geschikte prooi voor Amazon. Kan nog interessant worden…