Het internationale groeiritme vertraagt niet bij Lidl: dit jaar komen er alweer twee nieuwe landen bij. De retailer slaagt er steeds beter in om de kosten onder controle te houden en focust sterker op e-commerce en duurzaamheid. Dat leert een diepgaande analyse van zopas gepubliceerde financiële resultaten.
Groei met dubbele cijfers
Het recente nieuws dat Lidl de komende jaren elk jaar een vijftigtal nieuwe winkels wil openen in Frankrijk, komt niet uit de lucht vallen: de discounter duwt internationaal almaar harder op het gaspedaal. Dat blijkt ook uit de nieuwste jaarrekening van Lidl Stiftung & Co KG, de onderneming die de internationale activiteiten van de discounter overkoepelt: alle activiteiten buiten Duitsland dus, goed voor meer dan 60% van de totale omzet. Analisten van Barclays namen de zopas gepubliceerde cijfers onder de loep van het boekjaar 2018, dat eindigde in februari 2019.
Opnieuw kon Lidl internationaal een mooie groei realiseren: de omzet steeg met 10,3% tot 50,85 miljard euro – een stijging met 4,8 miljard in absolute cijfers. Een beter dan verwachte prestatie, zegt Lidl daar zelf over: alle landen deden beter, dankzij een combinatie van winkelopeningen en vergrotingen van bestaande winkels. Resultaten per land communiceert het bedrijf niet, maar toch weten we dat de omzetgroei in Spanje met wel 11,5% steeg tot 4 miljard euro en dat de discounter in Italië meer dan veertig nieuwe winkels opende. De retailer ging eind 2018 van start in Servië en nam 27 Best Market-vestigingen over in de Verenigde Staten, om zijn aanwezigheid te versterken in New York, Long Island en New Jersey. Lidl startte overigens zijn internationale expansie al in 1988 en is intussen actief in dertig landen.
Internationale omzet Lidl
Kosten onder controle
Opmerkelijk is dat de groep voor het eerst sinds lang zijn EBITDA-marge (operationele kasstroom) wist te verbeteren: die steeg tot 6,5%, ondanks een verdere erosie van de brutomarge tot 26,1%. Dat resultaat is te danken aan het indijken van de loonkosten (nu 9% van de omzet) en de andere operationele kosten. Dat is een respectabele prestatie gezien de dynamische expansie, zegt Barclays: het wijst erop dat de retailer erin slaagt de kosten strikt onder controle te houden en de productiviteit zelfs te verhogen. De omzet per voltijdse medewerker steeg van 352.000 euro tot 375.000 euro per jaar. De bedrijfswinstmarge (EBIT) daalde wel tot 3,84% als gevolg van opstartkosten – de keten opende bijna 400 nieuwe winkels – en afschrijvingen.
Omzet per FTE – Lidl International
Ook de capex-investeringen van Lidl International stegen licht (met 2,4%) tot 4,15 miljard euro, waarvan het merendeel naar vastgoed ging: nieuwe winkels en distributiecentra. Daarnaast worden de bestaande winkels voortdurend vernieuwd, ze krijgen er bijvoorbeeld vaak een bakkerij bij. De investeringen zijn goed voor 8,2% van de omzet, wat hoog is in vergelijking met sectorgenoten.
Toch zijn er tekenen van een strikter beleid: zo schroefde de retailer zijn online ambities terug en werden de Amerikaanse expansieplannen op een wat lager pitje gezet. Voor het komende boekjaar is Lidl positief gestemd: het bedrijf verwacht een gematigde omzetgroei en een stabiel netto-inkomen, in lijn met het vorige jaar. De retailer zal zijn winkelnetwerk blijven uitbreiden en moderniseren. Daarbij komen alvast twee nieuwe markten in het vizier: Estland en Letland.
Capex-investeringen over omzet – vergelijking
Duurzaamheid en e-commerce
Hoewel Lidl blijft focussen op lage prijzen, zien de analisten toch dat het businessmodel licht wijzigt. Zo heeft het bedrijf meer aandacht voor ecologische en sociale aspecten: de retailer verkoopt meer bio en kan zo shoppers aantrekken met een wat hogere koopkracht. Bio rechtvaardigt bovendien iets hogere prijzen en dus ook betere marges. In heel wat productcategorieën gaat de retailer voor eerlijke handel: koffie, thee, cacao, palmolie… Winkels en distributiecentra worden volgens duurzamere standaarden gebouwd, wat dan weer leidt tot lagere energiebehoeften.
De onlineverkopen stegen bij Lidl wereldwijd met 56%, al blijft het omzetaandeel laag: zowat 1%. In steeds meer landen verkoopt de keten zowel food als non-food online. De retailer opende afgelopen boekjaar een webshop in Polen en ging in Spanje een samenwerking aan met onlinesupermarkt Lola Market: die levert het volledige Lidl-assortiment, inclusief verse producten, binnen het uur aan huis. Ook in Italië en Ierland zette de discounter gelijkaardige samenwerkingen op. Voorts rolt Lidl zijn loyalty-app Lidl Plus en zijn betaaltoepassing Lidl Pay verder uit.
Tactische acquisities
Groot groeipotentieel is er alleszins in de Verenigde Staten: Lidl leert snel en heeft intussen zijn winkelconcept ‘veramerikaniseerd’. De retailer opent er kleinere winkels op drukkere locaties en kijkt naar tactische acquisities om de groei te versnellen. Eind 2020 zou de keten meer dan honderd winkels hebben in negen staten. Toch zal het nog een decennium duren vooraleer het bedrijf ginds enige schaal van betekenis heeft: bedenk dat rivaal Aldi al 1900 winkels heeft in de VS en er 2500 wil hebben eind 2025.
Een andere opmerkelijke koerswijziging is een toenemende verticale integratie op gebied van verpakking en recyclage. Na de overname van afvalverwerkingsbedrijf Tönsmeier is moederbedrijf Schwarz Group nu al het vijfde recyclagebedrijf van Duitsland. Ook in Oostenrijk nam de groep een afvalverwerker over, Sky Plastic: wellicht een slimme zet gezien de steeds strengere Europese regels inzake verpakkingsafval.