De internationale activiteiten van discounter Lidl groeien sterk en zijn behoorlijk winstgevend, blijkt uit een doorlichting van de cijfers. Toch zijn de uitdagingen groot: de retailer dreigt de e-commercetrein te missen.
Respectabele groei
De omzet die discounter Lidl realiseert buiten z’n Duitse thuismarkt, bedraagt nu al bijna 57 miljard euro. Dat is te lezen in de nieuwste jaarrekening van Lidl Stiftung & Co KG, de onderneming die de internationale activiteiten van de discounter overkoepelt, goed voor meer dan 60% van de totale omzet. Analisten van Barclays bogen zich over de cijfers van het boekjaar 2019, dat eindigde in februari 2020. Net voor de corona-uitbraak, dus.
De internationale omzet groeide met een meer dan respectabele 11,8%. Dat is volgens het verslag iets meer dan gepland. De retailer betrad geen nieuwe markt in 2019: de eerder geplande entrée in Letland werd uitgesteld. In de bestaande markten echter blijft Lidl aan hoog tempo nieuwe winkels openen en oudere winkels vernieuwen en vergroten. Dat mag wat kosten: de investeringen (Capex) bedroegen 4,5 miljard euro of 7,9% van de omzet, wat hoog is vergeleken met andere retailers (bij Colruyt is dat 4%, bij Carrefour zo’n 2,3%). Het leeuwendeel van dat bedrag ging naar vastgoed.
Veranderend consumptiegedrag
Daardoor daalde de brutomarge wel voor het vierde jaar op rij, na een recordjaar in 2015. Al is 25,85% nog altijd een puike prestatie. De groep weet de loonkosten onder controle te houden en de productiviteit te verhogen. Ook de EBITDA marge daalt licht, tot 6,36%, maar de EBIT marge steeg wel tot bijna 4% dank zij lagere afschrijvingskosten. Opnieuw: in vergelijking met sectorgenoten zijn dat uitstekende cijfers. De nettowinst steeg met 24% tot bijna 1,6 miljard euro, en ook dat was boven verwachting.
Ondanks dat mooie rapport toont Lidl zich erg voorzichtig in z’n vooruitzichten. Niet alleen is er de onzekerheid van de pandemie, ook wijst de retailer op veranderend consumptiegedrag, met een toenemend belang van duurzaamheid en digitalisering. Met name de groei van e-commerce vormt een uitdaging voor discounters, gezien hun zakenmodel dat focust op een gestroomlijnde kostenstructuur en lage prijzen.
Gemengde vooruitzichten
In zes landen kunnen Lidl-shoppers nu hun boodschappen online bestellen. De groep test daarnaast click & collect in Polen en werkt samen met derde partijen in Spanje (Lola Market) en Ierland (Buymie). Ook rolt de discounter z’n Lidl Plus app en de Lidl Pay betaaltoepassing uit naar steeds meer landen. Maar erg snel verloopt dat allemaal niet. De vooruitzichten zijn voor Lidl dan ook wat dubbel: enerzijds kan het discountconcept wellicht profiteren van de verslechterde economische toestand in de meeste landen, anderzijds dreigt de keten de onlinetrein te missen. In Duitsland bijvoorbeeld groeide de omzet bij rivalen Edeka en Rewe met wel 26% terwijl Lidl er ‘slechts’ 20% op vooruitging – en dus terrein verloor.
Mogelijk liggen meningsverschillen met moedergroep Schwarz over de te volgen digitale strategie aan de basis van de vele wissels aan de top bij de retailer: sinds 2017 volgden al drie CEO’s elkaar op. Barclays merkt op dat Schwarz Group de digitale divisie van Lidl opslorpte begin 2020, wat kan betekenen dat de discounter niet langer autonoom beslist over z’n digitale initiatieven. Duwt Schwarz het digitale gaspedaal dieper in?
Prijzenoorlog
Overigens doet Lidl het ook op z’n thuismarkt uitstekend: de omzet groeide er vorig jaar met 5,7%, wat gezien de sterke marktpositie van de keten best knap is. Maar discounters verloren in Duitsland wel marktaandeel tijdens de coronacrisis en zochten dan maar hun heil in een harde prijzenoorlog, na een aanpassing van de Duitse btw-tarieven. Mogelijk tast dat de marges aan. In Groot-Brittannië rapporteerde de retailer zopas een omzetgroei naar 6,9 miljard pond (7,8 miljard euro) maar ook een verlies voor belastingen van 25 miljoen pond (28 miljoen euro) als gevolg van hoge investeringen en aanwervingen. De keten wil er in 2023 wel 1000 winkels hebben.
Wat er voor de nabije toekomst op de planning staat? In elk geval bevestigt de retailer dat Estland en Letland nog dit jaar voor de bijl gaan. Er staat al een 51.000 vierkante meer groot distributiecentrum klaar in Riga. Het wordt reikhalzend uitkijken naar de resultaten van Lidl Stiftung & Co KG in het corona-boekjaar 2020-2021. Nog een jaartje geduld…