Een grote prijzenslag lijkt Jumbo vooralsnog niet te gaan veroorzaken op de Belgische markt, maar de combinatie van scherpe prijzen en een superieure winkelbeleving betekent op termijn wel een grote uitdaging voor de nummers twee en drie in de markt.
Zonder compromis
Jumbo gaat ‘op’ het prijsniveau van Colruyt zitten in België, niet eronder. Zo luidt althans de officiële uitleg momenteel. De retailer uit Veghel zet wel vaker de concurrentie op het verkeerde been, we zullen dus moeten afwachten hoe de situatie de komende weken en maanden evolueert. Een eerste, heel beperkte prijsvergelijking door RetailDetail toont inderdaad opvallend veel identieke prijzen, met enkele uitschieters, zowel naar boven als naar beneden.
Moet de Belgische marktleider zich aangesproken voelen? Uit de eerste reacties blijkt dat de retailer in elk geval meer dan gewapend is om de strijd aan te gaan. De organisatie bij Colruyt is kostefficiënt, de prijsopnemers staan paraat, de elektronische prijsetiketten kunnen desnoods elk uur, elke minuut, reageren. En dat zullen ze, zonder twijfel. Jumbo hoeft Colruyt wellicht niet ál te sterk te verontrusten: integendeel, elke concurrent die het pure prijswapen hanteert, maakt uiteindelijk reclame voor de discounter uit Halle.
Jumbo hanteert evenwel uitdrukkelijk níét het pure prijswapen: de keten heeft naar eigen zeggen een uniek en/en/en verhaal, dat lage prijzen combineert met een breed aanbod en de beste service. Dat moet misschien vooral de nummers twee en drie op de markt enigszins verontrusten: Delhaize en Carrefour zien een nieuwe concurrent verschijnen die de lat zeer hoog legt qua winkelbeleving en assortiment, en dat zonder compromis, tegen het laagste prijsniveau. Om hun positie te verdedigen, zullen ze daardoor noodgedwongen moeten meestappen in een prijsverhaal dat niet in hun DNA zit. En ze hebben hun marges de afgelopen jaren al verder zien krimpen…
Nederlandse clash op Belgische bodem?
Carrefour heeft zijn herstructurering nog niet geheel verteerd en ook Delhaize heeft zijn nieuwe elan nog niet helemaal hervonden. Beide retailers kampen met een deels verouderd winkelpark en een topzware organisatie met hoge loonkosten en redelijk sterke vakbonden – ook al is er op dat vlak al flink wat geëvolueerd. Bovendien leunen ze allebei voor meer dan de helft van de omzet op zelfstandige ondernemers, die hun winkels in franchise uitbaten. Die winkeliers zien de bui al hangen: ze hebben geen zin in een prijsopbod en willen vooral hun marges gevrijwaard zien. Maar kunnen de centrales die marges blijven garanderen? Kunnen ze hun ondernemers voldoende wapenen om de strijd aan te gaan?
Goed, we hebben het over amper drie winkels dit jaar. Er is nog tijd. Maar stel dat Jumbo er inderdaad in slaagt om elk jaar vijftien tot twintig nieuwe winkels te openen in België, dan zullen ze zeer snel op gelijke hoogte staan met Albert Heijn. Met een gelijkaardige positionering bovendien: onderscheidend assortiment, service en beleving, lage prijzen. Met een jonge en slanke organisatie die geen tonnen gewicht uit het verleden met zich mee hoeft te slepen. Lean, mean and agile. Vooral Ahold Delhaize kan dat niet zomaar laten passeren. Zal de fusiegroep zich genoodzaakt zien om het winkelnetwerk kritisch te evalueren en de agressievere Albert Heijn-formule op nog meer strategische plaatsen in te zetten, als verdedigingswapen? Het zou zomaar eens kunnen, een Nederlandse clash op Belgische bodem… In Pelt is het al een feit.