Vanuit Brussel wil Poké House het hele land veroveren: zopas opende de restaurantketen twee franchisevestigingen, in Antwerpen en Namen. De teller staat nu op acht, het doel is twintig tegen eind volgend jaar.
Schaalbaar concept
Poké House is niet het enige ‘fast good’-foodserviceconcept dat zich op de populaire poké bowl richt, maar het is wel één van de meest ambitieuze. Op 3 mei opende de keten een nieuwe vestiging in Antwerpen, op 10 mei in Namen. Daar zal het niet bij blijven: tegen eind 2023 wil de keten nog eens een klein dozijn restaurants openen. “We hebben er nu acht en er staat al een negende in de steigers. Volgend jaar zullen we zeker in staat zijn om elke maand een nieuw restaurant te openen”, aldus ondernemer en medeoprichter Sammy Tielemans, die in 2018 aan het Poké House avontuur begon met zijn vriendin Lara Dratwa en haar broer Elia.
“Eigenlijk is het uitbaten van restaurants niet ons vak, we wilden in de eerste plaats een groeiend bedrijf starten”, zegt hij. “Dit is een concept dat je makkelijk kan opschalen. De eerste vijf restaurants hebben we in eigen beheer geopend, intussen hebben we er ook drie in franchise. We willen in de toekomst zowel eigen restaurants blijven openen als franchisevestigingen.”
Stap naar Vlaanderen
Poké House ging van start in Brussel, maar breidt zijn territorium nu uit over het hele land. “Tijdens de coronacrisis hebben we exclusief samengewerkt met Uber Eats: het doel was om de hele hoofdstad te kunnen dekken met leveringen. Enkel het noorden van Brussel missen we nu nog. Daarna trokken we naar Louvain-la-Neuve, en nu zetten we ook de eerste stap in Vlaanderen.”
Dat er in het noorden van het land met The Hawaiian Poké Bowl al een sterke concurrent actief is, vindt Tielemans geen bezwaar: “We kunnen gerust naast elkaar bestaan. Als Quick en McDonald’s naast elkaar kunnen functioneren, dan geldt dat ook voor The Hawaiian Poké Bowl en Poké House. Er is een cliënteel voor iedereen. We hebben vertrouwen in ons product, we weten wat onze klanten van ons denken, want ze keren terug en we verhogen onze omzet van jaar tot jaar.”
Sushi achterna
Poké House bewaakt de kwaliteit van zijn aanbod vanuit één centrale keuken: “De ingrediënten worden ’s ochtends heel vroeg versneden, dan vertrekken ze naar de restaurants. We hanteren democratische prijzen voor een kwaliteit die volgens ons superieur is aan die van veel collega’s. Bovendien krijg je bij ons flinke porties. In veel ‘fast good’ restaurants komen mensen toch buiten met nog een beetje honger…”
Bezorgen door Uber Eats is bij Poké House goed voor 35% van de omzet, de rest is takeaway en eten ter plaatse. Click & collect is populair: klanten kunnen vooraf bestellen en betalen, zo winnen ze tijd. Wat is volgens Sammy Tielemans de kracht van de poké bowl, vergeleken met burgers of andere fastfoodconcepten? “Mensen willen gezonder eten. Niet dat rijst het gezondste is wat er bestaat, maar we serveren ook volle rijst, courgettepasta, salades… We hebben glutenvrije sauzen en we hebben ook 100% veganistische recepten. We verkopen meer en meer tofu: die wordt almaar populairder bij onze klanten. We hopen dat de poké bowl een even groot succes wordt als sushi.”