Amazon wil in San Francisco een slijterij openen, waar het bier, wijn en sterkedrank kan verkopen. De winkel zou gekoppeld worden aan een distributiecentrum, zodat ook de thuislevering van drank er mogelijk wordt.
Winkel als façade
Amazon heeft een vergunning aangevraagd voor een drankenhandel aan het al bestaande magazijn in San Francisco. De fysieke winkel, naar verluidt slechts 200 vierkante voet (18 m²) groot, moet functioneren als een slijterij én een locatie van waaruit Amazon ook een eigen alcohol-bezorgservice kan opstarten. Toch lijkt de winkel vooral een uithangbord te worden, met erg gelimiteerde openingsuren (8 tot 16 uur). Alcoholleveringen vanuit de winkel zouden wel nog na de uren worden gedaan, van 8 uur ’s ochtends tot middernacht.
De dranklicentie-aanvraag van Amazon toont dus vooral aan dat het leveren van wijn en alcoholische dranken de belangrijkste reden is voor de winkelopening. Het bedrijf wil alcohol kunnen toevoegen aan de lange lijst van producten die beschikbaar zijn voor levering via Prime Now, Amazons bezorgservice binnen de twee uur.
Vandaag is het via Prime Now al mogelijk om drank thuis te laten leveren in (delen van) steden als Chicago, Dallas, Los Angeles, New York, St. Louis en Washington, weet Business Insider. In San Francisco zijn de vergunningsaanvragen nog in behandeling.