In zijn zoektocht naar winnende formules voor fysieke supermarkten heeft Amazon in Chicago een kleinschalige gemakswinkel geopend met het uithangbord “Amazon Grocery”.
Betalen met de handpalm
De nieuwe Amazon Grocery is slechts een goeie 350 m² groot en verkoopt een assortiment van 3.500 producten. Het aanbod is vooral gericht op snelle boodschappen en voeding ‘on the go’: klanten vinden er onder andere dranken, snacks, gebak, belegde broodjes, maaltijden, koffie en sushi, meldt Supermarket News. De winkel verkoopt geen Amazon-huismerken, wel bekende merken als Lays, Fritos, Coca-Cola, Red Baron-pizza of Folgers-koffie.
Amazon Grocery heeft vier zelfscankassa’s en een Amazon One-kiosk waar Amazon Prime-leden kunnen betalen door hun handpalm te scannen of door een QR-code te scannen om het bedrag op hun Amazon-account te zetten. Er is ook een zone waar klanten artikelen kunnen retourneren die ze op Amazon.com kochten.
Aanvullende winkeltrip
Opmerkelijk is het feit dat de winkel zich bevindt in een gebouw waar op een andere verdieping ook al een supermarkt van Whole Foods Market zit, de biologische supermarktketen van Amazon.
De nieuwe formule wil hierop een aanvulling zijn, verklaart de retailer: klanten van Whole Foods Market bezoeken immers vaak ook andere winkels voor hun favoriete nationale supermarktmerken of huishoudelijke benodigdheden, en met dit nieuwe concept kunnen ze dat in één keer doen, wat hen tijd en geld bespaart. De winkels zijn niet met elkaar verbonden, maar wel snel onderling bereikbaar via een roltrap.
Experimenteren
Amazon heeft de afgelopen jaren flink geëxperimenteerd met fysieke supermarkt- en convenienceconcepten. De retailer sloot verschillende vestigingen van de kassaloze Amazon Go-gemakswinkels, naar eigen zeggen omdat de huurlasten te hoog waren, volgens waarnemers ook omdat de technologie achter dat concept te duur is. Tegelijk opende het bedrijf wel meer Amazon Fresh-supermarkten waar klanten gebruik kunnen maken van “Dash Carts”, slimme winkelkarretjes met een ingebouwde scanner.
Whole Foods Market opende recent zelf ook een kleiner winkelconcept, onder de naam Whole Foods Market Daily Shop: die is met minder dan 1.000 m² veel kleiner dan een gewone Whole Foods, maar wel beduidend groter dan deze Amazon Grocery.