Met een nieuwe lijn huismerkproducten onderlijnt Amazon nogmaals zijn grote ambities in de foodsector. Wickedly Prime mikt daarbij nadrukkelijk op ‘foodies’.
Natuurlijke snacks
De recente lancering van een nieuw huismerk voor foodies door Amazon wordt door analisten onthaald als een belangrijke nieuwe stap voor de retailer. In food had Amazon al wel enkele huismerken, maar vaak zijn die niet meteen herkenbaar als Amazon producten: het gaat om Happy Belly (koffie en snacks), Mama Bear (babyfood), en Presto! (schoonmaakproducten).
Wickedly Prime is anders: het merk brengt een lijn natuurlijke snackproducten die exclusief verkrijgbaar zijn voor Amazon Prime leden. Opmerkelijk is dat voor het eerst de bekende Amazon ‘smile’ verschijnt in het logo, en dat de verpakking de expliciete vermelding draagt ‘Distributed by Amazon Fulfillment Services’ (op ander producten staat ‘AFS Brands LLC’).
Slimme aanbiedingen
Het assortiment omvat referenties als Soft Shell Almonds, Sweet ’n’ Cheesy Popcorn Mix, Sweet Potato Tortilla Chips en Organic Blue Corn Tortilla Chips. De producten dragen het motto ‘Some eat to live, we live to eat’ en doen een beetje denken aan het aanbod bij Trader Joe’s, de hippe Amerikaanse Aldi-dochter.
De verkopen tijdens de eerste weken waren goed volgens de e-commerce data-analisten van One Click Retail, die erop wijzen dat Amazon zijn investeringen in een sterke huismerkstrategie opdrijft. Nochtans vinden de lanceringen plaats zonder veel rumoer, maar dankzij slimme aanbiedingen weet de e-tailer de verkoop van nieuwe producten of merken snel aan te zwengelen. De verwachting is dat het Wickedly Prime-assortiment snel wordt uitgebreid met andere voedingsproducten en dranken. Dat Amazon grote ambities heeft in food, bleek uiteraard eerder al uit initiatieven als Amazon Fresh en Amazon Go.