Amazon heeft nu ook slimme winkelkarretjes: dankzij beeldherkenning en weegschalen scannen ze automatisch wat klanten erin stoppen. Zo hoeven shoppers in de supermarkt niet meer langs de kassa.
Scannen niet nodig
Amazon zet steeds meer in op fysieke supermarkten, waaronder ook ogenschijnlijk heel ‘gewone’ winkels met kassa’s en personeel. Maar niet is wat het lijkt bij de technologiereus: nog dit jaar rolt het bedrijf van Jeff Bezos “Dash Carts” uit, slimme winkelkarretjes met beeldherkenning en ingebouwde weegschalen.
De winkelwagentjes kunnen herkennen wat klanten nemen en de producten meteen aanrekenen. Scannen is niet meer nodig: noch door de klant, noch door een kassamedewerker. Ook kan het winkelkarretje worden gekoppeld aan de Alexa-account van de shoppers, zodat ze hun boodschappenlijstje meteen op het scherm te zien krijgen. Afrekenen gebeurt vanzelf wanneer de klant naar de uitgang gaat.
Geen nieuw winkelgedrag
Amazon wil zich op die manier differentiëren van het toenemend aantal retailers dat zelfscanning en contactloos betalen met de smartphone inzet in hun winkels. “We proberen de complexiteit te verbergen voor klanten, zodat ze geen nieuw winkelgedrag hoeven te leren. Als je eenmaal bent aangemeld met je telefoon, kun je de telefoon wegzetten en blijft je normale manier van winkelen hetzelfde”, legt Dilip Kumar, hoofd fysieke retail bij Amazon, uit aan Charged Retail.
De Dash Carts zullen onder andere te vinden zijn in de nieuwe supermarkt die Amazon momenteel aan het bouwen is in het zuiden van Californië. Die supermarkt zou zo’n tien keer meer SKU’s hebben dan de huidige gemakswinkels van Amazon Go. Omdat alleen de slimme karren zelf en een speciale kassastrook nodig zijn, lijkt het systeem vlot schaalbaar. Misschien kan Amazon ze dus ook verder uitrollen naar andere formules, zoals de eigen Whole Foods-winkels, of zelfs doorverkopen aan andere retailers.